Wiadomości OZE Wielka Brytania testuje lepsze i wytrzymalsze drogi wykonane z tworzywa z odzysku 10 maja 2017 Wiadomości OZE Wielka Brytania testuje lepsze i wytrzymalsze drogi wykonane z tworzywa z odzysku 10 maja 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Na Ziemi obecnych jest aktualnie około 37 milionów kilometrów dróg. Aby je wszystkie wyasfaltować wykorzystano setki milionów baryłek ropy naftowej. Inżynier Toby McCartney ma zamiar to zmienić – opracował on nowatorskie rozwiązanie, które wykorzystuje recyklingowane plastiki do wytwarzania materiału na pokrycie dróg. Reklama Firma McCartneya, MacRebur, mieści się w Szkocji. Kładzie ona drogi, gdzie zamiast asfaltu wykorzystuje się materiał wyprodukowany z plastikowych śmieci. Drogi takie są o 60% wytrzymalsze od klasycznych i jak przewidują inżynierowie, ma ona wytrzymać do 10 razy dłuższą eksploatacje. Drogi w naszych miastach potrzebują niezwykle dużo uwagi. Pogoda i nadmierny ruch regularnie je psują, co powoduje powstawanie dziur. W tym samym czasie w oceanach pływa około pięciu kwintylionów plastikowych śmieci. Metoda McCartneya pozwoli na wykorzystanie tych śmieci do budowy dróg. Tak zwany pellet MR6, produkowany jest z 100% recyklingowanego plastiku. Są to drobne kawałki plastiku z odzysku, wykorzystywane zamiast masy bitumicznej do produkcji nawierzchni drogowej. W ten sposób zastępują one bitumen, który pozyskiwany jest normalnie z ropy naftowej. Drogi składają się w około 90% z piasku, kamieni i żwiru. Jedynie 10% objętości drogi to bitumen. W procesie opracowanym przez MacRebur te 10% zastępowane jest plastikowymi odpadami, które po podgrzaniu zachowują się podobnie jak pozyskiwane z ropy naftowej materiały. Gdyby nie recycling tego plastiku, to duża część z tych odpadów skończyłaby na wysypisku. W fabrykach asfaltu pellet MR6 miesza się z tłuczniem, piaskiem etc. Do mieszanki dodaje się odrobinę bitumen. Sam proces produkcji nie różni się niczym od klasycznego, wiec możliwe jest korzystanie z dotychczasowych instalacji, zmienia się jedynie składników mieszanki. Inspiracją dla McCartneya było proste zadanie domowe jego córki. Nauczyciel zapytał „co żyje w oceanie?”. Odpowiedź była bardzo smutna – „Plastik”. Inżynier nie chciał, aby nasze dzieci wychowywały się w świecie przepełnionym śmieciami, w związku z czym postanowił opracować skuteczny sposób na recycling niechcianych plastików. Sam sposób na wykorzystanie tych odpadów McCartney podpatrzył w Indiach, gdzie spędził pewien czas. Mieszkańcy tego kraju naprawiają drogi umieszczając plastikowe odpady w dziurach w nawierzchni i podpalając je. Od tego momentu do gotowego pomysłu na wykorzystanie tego materiału na przemysłową skalę nie było już daleko. Aby zrealizować swój pomysł założył on firmę MacRebur, wraz z przyjaciółmi – Nickiem Burnettem i Gordonem Reidem. Pierwszą drogą jaką wykonała firma był podjazd do garażu McCartneya, ale teraz drogi produkowane w ten sposób są już regularnie układane w hrabstwie Kumbria w Wielkiej Brytanii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.