Wiadomości OZE Wielka Brytania testuje lepsze i wytrzymalsze drogi wykonane z tworzywa z odzysku 10 maja 2017 Wiadomości OZE Wielka Brytania testuje lepsze i wytrzymalsze drogi wykonane z tworzywa z odzysku 10 maja 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Na Ziemi obecnych jest aktualnie około 37 milionów kilometrów dróg. Aby je wszystkie wyasfaltować wykorzystano setki milionów baryłek ropy naftowej. Inżynier Toby McCartney ma zamiar to zmienić – opracował on nowatorskie rozwiązanie, które wykorzystuje recyklingowane plastiki do wytwarzania materiału na pokrycie dróg. Reklama Firma McCartneya, MacRebur, mieści się w Szkocji. Kładzie ona drogi, gdzie zamiast asfaltu wykorzystuje się materiał wyprodukowany z plastikowych śmieci. Drogi takie są o 60% wytrzymalsze od klasycznych i jak przewidują inżynierowie, ma ona wytrzymać do 10 razy dłuższą eksploatacje. Drogi w naszych miastach potrzebują niezwykle dużo uwagi. Pogoda i nadmierny ruch regularnie je psują, co powoduje powstawanie dziur. W tym samym czasie w oceanach pływa około pięciu kwintylionów plastikowych śmieci. Metoda McCartneya pozwoli na wykorzystanie tych śmieci do budowy dróg. Tak zwany pellet MR6, produkowany jest z 100% recyklingowanego plastiku. Są to drobne kawałki plastiku z odzysku, wykorzystywane zamiast masy bitumicznej do produkcji nawierzchni drogowej. W ten sposób zastępują one bitumen, który pozyskiwany jest normalnie z ropy naftowej. Drogi składają się w około 90% z piasku, kamieni i żwiru. Jedynie 10% objętości drogi to bitumen. W procesie opracowanym przez MacRebur te 10% zastępowane jest plastikowymi odpadami, które po podgrzaniu zachowują się podobnie jak pozyskiwane z ropy naftowej materiały. Gdyby nie recycling tego plastiku, to duża część z tych odpadów skończyłaby na wysypisku. W fabrykach asfaltu pellet MR6 miesza się z tłuczniem, piaskiem etc. Do mieszanki dodaje się odrobinę bitumen. Sam proces produkcji nie różni się niczym od klasycznego, wiec możliwe jest korzystanie z dotychczasowych instalacji, zmienia się jedynie składników mieszanki. Inspiracją dla McCartneya było proste zadanie domowe jego córki. Nauczyciel zapytał „co żyje w oceanie?”. Odpowiedź była bardzo smutna – „Plastik”. Inżynier nie chciał, aby nasze dzieci wychowywały się w świecie przepełnionym śmieciami, w związku z czym postanowił opracować skuteczny sposób na recycling niechcianych plastików. Sam sposób na wykorzystanie tych odpadów McCartney podpatrzył w Indiach, gdzie spędził pewien czas. Mieszkańcy tego kraju naprawiają drogi umieszczając plastikowe odpady w dziurach w nawierzchni i podpalając je. Od tego momentu do gotowego pomysłu na wykorzystanie tego materiału na przemysłową skalę nie było już daleko. Aby zrealizować swój pomysł założył on firmę MacRebur, wraz z przyjaciółmi – Nickiem Burnettem i Gordonem Reidem. Pierwszą drogą jaką wykonała firma był podjazd do garażu McCartneya, ale teraz drogi produkowane w ten sposób są już regularnie układane w hrabstwie Kumbria w Wielkiej Brytanii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.