Wiadomości OZE Wiemy, dlaczego zwiędła palma w Warszawie 12 czerwca 2019 Wiadomości OZE Wiemy, dlaczego zwiędła palma w Warszawie 12 czerwca 2019 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Jedyna i charakterystyczna palma, która “rośnie” na rondzie de Gaulle’a w Warszawie straciła swe zielone liście. To wynik akcji Centrum UNEP/GRID we współpracy z Joanną Rajkowską, Agencją Syrena Communications i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Sztucznej palmie daktylowej zmieniono zielone liście na naturalnie zwiędłe sprowadzone z Francji. Reklama Pomysłodawczynią warszawskiej palmy jest Joanna Rajkowska, która słynie z tworzenia instalacji umieszczanych przede wszystkim w przestrzeni publicznej. Aktualnie sztuczne liście palmy są naprawiane i konserwowane, ponieważ w przeciągu 5 lat uległy zniszczeniu. Zastąpiły je naturalne zwiędłe liście. Pierwotnie przewidywano, że prace konserwatorskie będą trwały dwa tygodnie, jednak czas ten wydłużył się do trzech tygodni. Dlaczego palma w Warszawie zwiędła? Jak podaje artystka, jest to także odzew środowiska artystycznego i organizacji zajmujących się ochroną przyrody do polityków o ograniczenie dewastacji środowiska naturalnego. Nowe liście pochodzą z martwego drzewa i zostały sprowadzone z południowej Francji. Jak podaje Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN), planowana przemiana palmy to akcja Centrum UNEP/GRID – Warszawa we współpracy z Joanną Rajkowską i Agencją Syrena Communications. Dodatkowo pomysł wspierany jest przez samo Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a projekt to jedno z działań z okazji Światowego Dnia Środowiska. „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” (2002) Joanny Rajkowskiej na skrzyżowaniu Nowego Światu i Alej Jerozolimskich w Warszawie jest najbardziej znanym polskim projektem artystycznym w przestrzeni publicznej, jaki powstał po 1989 roku. Projekt ma przypominać o społeczności żydowskiej zamieszkującej Warszawę przed holocaustem, której obecność pobrzmiewa w nazwie ulicy – Aleje Jerozolimskie”, podkreśla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.