Wiadomości OZE Wiemy, dlaczego zwiędła palma w Warszawie 12 czerwca 2019 Wiadomości OZE Wiemy, dlaczego zwiędła palma w Warszawie 12 czerwca 2019 Przeczytaj także Polska Mieszkańcy nie chcą czekać na Czechów. Czy podziemny tunel ochroni Głuchołazy przed powodzią? Wrześniowa powódź ubiegłego roku wstrząsnęła Polakami. Obszarem, który szczególnie ucierpiał w związku z ekstremalnym zjawiskiem hydrologicznym była miejscowość Głuchołazy. Obecnie trwają konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy miasta wysnuwają własne propozycje, jak można zredukować ryzyko powodziowe na Opolszczyźnie. Polska Polska Agencja Kosmiczna potwierdza obecność szczątków rakiety Falcon 9 w Polsce. Wiemy, gdzie je znaleziono 19 lutego na polskim niebie można było zaobserwować tajemnicze rozbłyski. Odpowiedzialna jest za nie deorbitacja rakiety Falcon 9, wystrzelonej przez firmę SpaceX należącą do Elona Muska. Jedyna i charakterystyczna palma, która “rośnie” na rondzie de Gaulle’a w Warszawie straciła swe zielone liście. To wynik akcji Centrum UNEP/GRID we współpracy z Joanną Rajkowską, Agencją Syrena Communications i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Sztucznej palmie daktylowej zmieniono zielone liście na naturalnie zwiędłe sprowadzone z Francji. Reklama Pomysłodawczynią warszawskiej palmy jest Joanna Rajkowska, która słynie z tworzenia instalacji umieszczanych przede wszystkim w przestrzeni publicznej. Aktualnie sztuczne liście palmy są naprawiane i konserwowane, ponieważ w przeciągu 5 lat uległy zniszczeniu. Zastąpiły je naturalne zwiędłe liście. Pierwotnie przewidywano, że prace konserwatorskie będą trwały dwa tygodnie, jednak czas ten wydłużył się do trzech tygodni. Dlaczego palma w Warszawie zwiędła? Jak podaje artystka, jest to także odzew środowiska artystycznego i organizacji zajmujących się ochroną przyrody do polityków o ograniczenie dewastacji środowiska naturalnego. Nowe liście pochodzą z martwego drzewa i zostały sprowadzone z południowej Francji. Jak podaje Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN), planowana przemiana palmy to akcja Centrum UNEP/GRID – Warszawa we współpracy z Joanną Rajkowską i Agencją Syrena Communications. Dodatkowo pomysł wspierany jest przez samo Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a projekt to jedno z działań z okazji Światowego Dnia Środowiska. „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” (2002) Joanny Rajkowskiej na skrzyżowaniu Nowego Światu i Alej Jerozolimskich w Warszawie jest najbardziej znanym polskim projektem artystycznym w przestrzeni publicznej, jaki powstał po 1989 roku. Projekt ma przypominać o społeczności żydowskiej zamieszkującej Warszawę przed holocaustem, której obecność pobrzmiewa w nazwie ulicy – Aleje Jerozolimskie”, podkreśla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.