Świat Wyścigi pojazdów napędzanych ogniwami słonecznymi 13 marca 2017 Świat Wyścigi pojazdów napędzanych ogniwami słonecznymi 13 marca 2017 Przeczytaj także Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Świat Rosja nałożyła na Google karę 2,5 decyliona dolarów za bany na YouTube Rosyjskie państwowe kanały telewizyjne zażądały od Google wypłacenia 2 undecylionów rubli, co odpowiada kwocie 2,5 decyliona dol. w ramach rekompensaty za zablokowanie ich kont na YouTube. Profile te popierały inwazję na Ukrainę. 31 marca kończy się etap zapisów na World Solar Challenge – odbywającego się już od kilkunastu lat eventu, na którym ścigają się pojazdy napędzane wyłącznie przy pomocy ogniw słonecznych. Reklama Wystawione w nim samochody mają być możliwie najbardziej efektywne – regulamin zawodów surowo określa maksymalne ich rozmiary, jak i dopuszczalne powierzchnie paneli fotowoltaicznych, które służą za główne źródło energii. W razie problemów z jej brakiem, organizatorzy dopuszczają także możliwość posiadania niewielkich baterii elektrycznych. Do przejechania jest odległość ponad 3000 km, która ma zostać przebyta przy pomocy dosłownie kilku metrów kwadratowych paneli słonecznych wytwarzających energię – w zależności od konkurencji, maksymalna dopuszczalna powierzchnia wynosi od 4 do 6 metrów kwadratowych. Jedną z najciekawszych konkurencji ma być kategoria „Cruiser Class”, która obejmie duże samochody, mogące pomieścić kilku pasażerów. O ile typowy samochód tej klasy zużyłby aż 5000 kWh na 3000 km trasy, o tyle w 2013 roku solarny pojazd poradził sobie przy zużyciu jedynie 64 kWh. Tak niski wydatek wymaga dokładnego przyjrzenia się wszelkim oporom ruchu pojawiającym się w trakcie jazdy – wszelkie procesy hamowania, przyspieszania czy zmiany toru jazdy utrudniają dotarcie do celu. Redukcja tych parametrów nie może jednak odbywać się kosztem bezpieczeństwa – wielostronicowy regulamin dokładnie określa kryteria jakościowe dla wszystkich podzespołów solarnych wehikułów. Obecnie możemy znaleźć coraz więcej kampanii crowfundingowych, które prowadzą młodzi inżynierowie, by móc sfinansować swoje projekty. W poprzedniej edycji, World Solar Challenge 2016, wzięli udział także Polacy. To studenci łódzkich uczelni – swój zespół nazwali „Lodz Solar Team”. Ich wehikuł ochrzczony jako „Eagle One” bezproblemowo pokonał cały dystans, jednocześnie zdobywając nagrodę w kategorii najbezpieczniejszego samochodu, a jego właściciele nagrodę w kategorii najlepiej zorganizowanego zespołu. Na swojej stronie internetowej twórcy dzielą się informacjami nt. swojego pojazdu. Jest on w stanie przejechać 1500 km bez ładowania, a jednocześnie osiągnąć maksymalną prędkość rzędu 120 km/h. Wehikuły napędzane energią słoneczną, zarówno samochody, pociągi, samoloty i łodzie, są coraz częściej tworzone. Miejmy nadzieję, że już niedługo staną się popularnym, ogólnodostępnym środkiem transportu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.