ŚwiatWyścigi pojazdów napędzanych ogniwami słonecznymi13 marca 2017Przeczytaj także Świat Festiwal, na którym ginie kilkaset tysięcy zwierząt Raz na pięć lat w Nepalu obchodzony jest festiwal Gadhimai. Podczas kilkudniowego święta zwierzęta są gromadzone na terenie większym od boiska piłkarskiego, a rzezi dokonuje 200 mężczyzn uzbrojonych w maczety. Fotowoltaika ML System otrzymało kolejny patent w ramach ULTRA PV Europejski Urząd Patentowy przyznał spółce technologicznej ML System patent na sposób mocowania lameli modułu fotowoltaicznego z wykorzystaniem ultracienkiego szkła. Spółka posiada ochronę na 18 zgłoszeń patentowych. Dziesięć już przyznano. 31 marca kończy się etap zapisów na World Solar Challenge – odbywającego się już od kilkunastu lat eventu, na którym ścigają się pojazdy napędzane wyłącznie przy pomocy ogniw słonecznych.Wystawione w nim samochody mają być możliwie najbardziej efektywne – regulamin zawodów surowo określa maksymalne ich rozmiary, jak i dopuszczalne powierzchnie paneli fotowoltaicznych, które służą za główne źródło energii. W razie problemów z jej brakiem, organizatorzy dopuszczają także możliwość posiadania niewielkich baterii elektrycznych.Do przejechania jest odległość ponad 3000 km, która ma zostać przebyta przy pomocy dosłownie kilku metrów kwadratowych paneli słonecznych wytwarzających energię – w zależności od konkurencji, maksymalna dopuszczalna powierzchnia wynosi od 4 do 6 metrów kwadratowych.Jedną z najciekawszych konkurencji ma być kategoria “Cruiser Class”, która obejmie duże samochody, mogące pomieścić kilku pasażerów. O ile typowy samochód tej klasy zużyłby aż 5000 kWh na 3000 km trasy, o tyle w 2013 roku solarny pojazd poradził sobie przy zużyciu jedynie 64 kWh. Tak niski wydatek wymaga dokładnego przyjrzenia się wszelkim oporom ruchu pojawiającym się w trakcie jazdy – wszelkie procesy hamowania, przyspieszania czy zmiany toru jazdy utrudniają dotarcie do celu. Redukcja tych parametrów nie może jednak odbywać się kosztem bezpieczeństwa – wielostronicowy regulamin dokładnie określa kryteria jakościowe dla wszystkich podzespołów solarnych wehikułów. Obecnie możemy znaleźć coraz więcej kampanii crowfundingowych, które prowadzą młodzi inżynierowie, by móc sfinansować swoje projekty. W poprzedniej edycji, World Solar Challenge 2016, wzięli udział także Polacy. To studenci łódzkich uczelni – swój zespół nazwali “Lodz Solar Team”. Ich wehikuł ochrzczony jako “Eagle One” bezproblemowo pokonał cały dystans, jednocześnie zdobywając nagrodę w kategorii najbezpieczniejszego samochodu, a jego właściciele nagrodę w kategorii najlepiej zorganizowanego zespołu. Na swojej stronie internetowej twórcy dzielą się informacjami nt. swojego pojazdu. Jest on w stanie przejechać 1500 km bez ładowania, a jednocześnie osiągnąć maksymalną prędkość rzędu 120 km/h.Wehikuły napędzane energią słoneczną, zarówno samochody, pociągi, samoloty i łodzie, są coraz częściej tworzone. Miejmy nadzieję, że już niedługo staną się popularnym, ogólnodostępnym środkiem transportu.