La Méridionale, francuska firma żeglugowa, umieszcza w silnikach swoich promów technologię filtrów cząsteczek stałych, która redukuje emisje tlenków siarki i innych pyłów o 99%. Rozwiązanie, w przeciwieństwie do innych sposobów zmniejszania emisji, nie uwalnia żadnych zanieczyszczeń do morza. Jak działa innowacyjny filtr?
Spis treści
Prom, który emituje 99% mniej zanieczyszczeń
Od sierpnia pasażerowie promu La Méridionale, francuskiej firmy żeglugowej, dopłynął z Francji na Korsykę bez żadnych emisji. To możliwe, dzięki innowacyjnym filtrom, które wyłapuję szkodliwe zanieczyszczenia zanim zostaną uwolnione w powietrze.
Filtr przeciwpyłowe, w które firma wyposażyła prom zmniejsza emisję tlenków siarki o 99% i przechwytuje 99,9% innych drobnych cząsteczek zanieczyszczających powietrze (<PM1). To rozwiązanie zostało opracowane przy współpracy z Solvay i Andritz.
To nie pierwszy raz, kiedy La Méridionale wprowadza innowacje dla środowiska i zawsze jest to wielka duma dla naszych załóg. Ta próba jest częścią strategii rozwoju i jest zgodna z działaniami podejmowanymi przez wiele lat w celu ograniczenia śladu środowiskowego. Po ograniczeniu emisji w doku, w szczególności poprzez elektryfikację naszych statków, prowadzimy badania nad rozwiązaniami ograniczającymi emisję na morzu – mówi Benoît Dehaye, dyrektor generalny La Méridionale.
Jak działa filtr wyłapujący cząsteczki stałe?
Do źródła silników wtryskiwany jest wodorowęglan sodu, który eliminuje siarkę i tlenki siarki w efekcie reakcji chemicznej. Następnie drobne zanieczyszczenia są wychwytywane przez filtr cząsteczek stałych.
W przeciwieństwie do wielu innych sposobów redukcji emisji siarki, to rozwiązanie nie odprowadza płynnych zanieczyszczeń do morza. Filtr zamontowany w statkach La Méridionale był inspirowany rozwiązaniem, które z powodzeniem funkcjonuje już w spalarniach odpadów. Odpady z filtrów zostaną wysłane do Solvary w celu odpowiedniego usunięcia pozostałości. Firma pracuje nad tym, jak przeznaczyć odpady ze spalin do recyklingu.
Nad rozwiązaniem zmniejszającym emisyjność transportu morskiego pracują również w Szwecji. Wkrótce nad sztokholmskimi wodami będzie unosił się najszybszy prom elektryczny. Statek Candela ma dwie kluczowe zalety – znacząco zmniejsza emisje i czas przejazdu. Latający prom elektryczny może osiągnąć prędkość nawet 30 węzłów, ograniczając zanieczyszczenia o 95%.
- Przeczytaj więcej o najszybszym promie elektrycznym, który unosi się nad wodą.
Nowe wymagania dot. zawartości tlenków siarki w paliwie
La Méridionale już teraz przygotowuje swoje statki na zmianę, która ma wejść w życie w 2025 roku. Zgodnie z podpisaną w 2021 roku konwencją barcelońską, zawartość siarki w paliwach żeglugowych dla statków poruszających się po powierzchni Morza Śródziemnego nie może przekraczać 0,1% Obecnie dopuszczalna ilość to 0,5%.
Ruch na Morzu Śródziemnym jest jednym z najgęstszych na świecie, co znacząco wpływa na cały ekosystemem. Transport morski jest odpowiedzialna za tysiące ton odpadów i zanieczyszczeń. Tlenki siarki, które znajdują się w paliwach olejowych mają wpływ na zakwaszenie oceanów i są przyczyną 60 tys. przedwczesnych zgonów na świecie.
Ochrona powietrza w Marsylii
Marsylia to miasto z jednym z najbardziej ruchliwych portów w Europie, przyciągającym około 2 milionów podróżujących rocznie. Jego mieszkańcy dotkliwie to odczuwają. Zanieczyszczenia wynikające z emisji żeglugi stanowi aż 10% wszystkich zgromadzonych pyłów w powietrzu. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2018 roku, przekroczyły one nawet emisje związane z ruchem samochodowym.
Na początku tego miesiąca ponad 50 000 osób podpisało petycję o zakazanie zanieczyszczających statków wycieczkowych z Marsylii.
Źródło: lameridionale.fr, euronews.com, portalmorski.pl
Fot. główna: lameridionale.fr
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.