Z Marsylii rusza prom, który emituje 99% mniej zanieczyszczeń

Z Marsylii rusza prom, który emituje 99% mniej zanieczyszczeń

La Méridionale, francuska firma żeglugowa, umieszcza w silnikach swoich promów technologię filtrów cząsteczek stałych, która redukuje emisje tlenków siarki i innych pyłów o 99%. Rozwiązanie, w przeciwieństwie do innych sposobów zmniejszania emisji, nie uwalnia żadnych zanieczyszczeń do morza. Jak działa innowacyjny filtr? 

Prom, który emituje 99% mniej zanieczyszczeń

Od sierpnia pasażerowie promu La Méridionale, francuskiej firmy żeglugowej, dopłynął z Francji na Korsykę bez żadnych emisji. To możliwe, dzięki innowacyjnym filtrom, które wyłapuję szkodliwe zanieczyszczenia zanim zostaną uwolnione w powietrze. 

Filtr przeciwpyłowe, w które firma wyposażyła prom zmniejsza emisję tlenków siarki o 99% i przechwytuje 99,9% innych drobnych cząsteczek zanieczyszczających powietrze (<PM1). To rozwiązanie zostało opracowane przy współpracy z Solvay i Andritz.

To nie pierwszy raz, kiedy La Méridionale wprowadza innowacje dla środowiska i zawsze jest to wielka duma dla naszych załóg. Ta próba jest częścią strategii rozwoju i jest zgodna z działaniami podejmowanymi przez wiele lat w celu ograniczenia śladu środowiskowego. Po ograniczeniu emisji w doku, w szczególności poprzez elektryfikację naszych statków, prowadzimy badania nad rozwiązaniami ograniczającymi emisję na morzumówi Benoît Dehaye, dyrektor generalny La Méridionale.

Jak działa filtr wyłapujący cząsteczki stałe? 

Do źródła silników wtryskiwany jest wodorowęglan sodu, który eliminuje siarkę i tlenki siarki w efekcie reakcji chemicznej. Następnie drobne zanieczyszczenia są wychwytywane przez filtr cząsteczek stałych. 

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

W przeciwieństwie do wielu innych sposobów redukcji emisji siarki, to rozwiązanie nie odprowadza płynnych zanieczyszczeń do morza. Filtr zamontowany w statkach La Méridionale był inspirowany rozwiązaniem, które z powodzeniem funkcjonuje już w spalarniach odpadów. Odpady z filtrów zostaną wysłane do Solvary w celu odpowiedniego usunięcia pozostałości. Firma pracuje nad tym, jak przeznaczyć odpady ze spalin do recyklingu. 

Nad rozwiązaniem zmniejszającym emisyjność  transportu morskiego pracują również w Szwecji. Wkrótce nad sztokholmskimi wodami będzie unosił się najszybszy prom elektryczny. Statek Candela ma dwie kluczowe zalety – znacząco zmniejsza emisje i czas przejazdu. Latający prom elektryczny może osiągnąć prędkość nawet 30 węzłów, ograniczając zanieczyszczenia o 95%. 

Nowe wymagania dot. zawartości tlenków siarki w paliwie

La Méridionale już teraz przygotowuje swoje statki na zmianę, która ma wejść w życie w 2025 roku. Zgodnie z podpisaną w 2021 roku konwencją barcelońską, zawartość siarki w paliwach żeglugowych dla statków poruszających się po powierzchni Morza Śródziemnego nie może przekraczać 0,1% Obecnie dopuszczalna ilość to 0,5%. 

Ruch na Morzu Śródziemnym jest jednym z najgęstszych na świecie, co znacząco wpływa na cały ekosystemem. Transport morski jest odpowiedzialna za tysiące ton odpadów i zanieczyszczeń. Tlenki siarki, które znajdują się w paliwach olejowych mają wpływ na zakwaszenie oceanów i są przyczyną 60 tys. przedwczesnych zgonów na świecie. 

Ochrona powietrza w Marsylii 

Marsylia to miasto z jednym z najbardziej ruchliwych portów w Europie, przyciągającym około 2 milionów podróżujących rocznie. Jego mieszkańcy dotkliwie to odczuwają. Zanieczyszczenia wynikające z emisji żeglugi stanowi aż 10% wszystkich zgromadzonych pyłów w powietrzu. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2018 roku, przekroczyły one nawet emisje związane z ruchem samochodowym. 

Na początku tego miesiąca ponad 50 000 osób podpisało petycję o zakazanie zanieczyszczających statków wycieczkowych z Marsylii. 

Źródło: lameridionale.fr, euronews.com, portalmorski.pl

Fot. główna: lameridionale.fr

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.