Założyciel Patagonii oddaje firmę planecie. Wszystkie zyski przeznacza na walkę z kryzysem klimatycznym

Założyciel Patagonii oddaje firmę planecie. Wszystkie zyski przeznacza na walkę z kryzysem klimatycznym

Yvon Chouinard, miliarder i założyciel marki Patagonia, postanowił przeznaczyć firmę oraz wszystkie jej zyski na cel walki z kryzysem klimatycznym. Rocznie może to być nawet 100 mln dolarów. Fundusze mają być oddane pod opiekę pozarządowej organizacji zajmującej się ochroną przyrody. 

Założyciel Patagonii oddaje firmę planecie

Minęło prawie 50 lat odkąd Yvon Chouinard założył Patagonię, która wkrótce stała się popularną marką odzieży i sprzętu turystycznego, a właściciela uczyniła miliarderem. Pomimo sukcesu, który często pożera wartości, firma zawsze uważała zachowanie umiaru i odpowiedzialności za kluczowe zadanie. 

Ochrona klimatu i środowiska znajdowały się wśród istotnych celów dla marki Patagonia, a potwierdza to ostatni gest właściciela. Firma od kilku lat przekazuje 1% swoich rocznych zysków na działania oddolne, starając się, aby odzież Patagonia była zgodna z ruchem less waste i zrównoważonym rozwojem. Jednak Chouinard stwierdził, że to za mało. Założyciel Patagonii zdecydował się oddać firmę planecie, a zyski z prowadzenia działalności przeznaczyć na walkę z kryzysem klimatycznym. 

Odpowiedzialność biznesu nabiera nowego znaczenia

Yvon Chouinard wraz z rodziną przekazał swój kapitał organizacji charytatywnej na rzecz łagodzenia kryzysu klimatycznego i ochrony środowiska. Szacowany przychód Patagonii w roku 2022 wynosi już 1,5 mld dolarów. 

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

100% akcji z prawem głosu ma być przekazywane na ochronę wartości firmy, a 100% akcji bez prawa głosu oddawane Holdfast Collective, organizacji non-profit zajmującej się ochroną klimatu i środowiska. Jak twierdzi Chouinard – może to wynieść nawet 100 milionów rocznie. Firma tłumaczy podjęcie takiej decyzji potrzebą posiadania kontroli nad tym, jak wypełniane są cele środowiskowe firmy. 

Ziemia jest teraz naszym jedynym udziałowcemnapisał Yvon Chouinard

Nigdy nie chciałem być biznesmenem. Zacząłem jako rzemieślnik, robiąc sprzęt wspinaczkowy dla moich przyjaciół i dla siebie, a następnie zająłem się odzieżą. Kiedy zaczęliśmy być świadkami skali globalnego ocieplenia i zniszczenia ekologicznego oraz naszego własnego wkładu w ten problem, Patagonia zobowiązała się do wykorzystania naszej firmy do zmiany sposobu prowadzenia działalności czytamy dalej w oświadczeniu założyciela Patagonii.

Patagonia w zgodzie z umiarem 

Rok temu marka postanowiła postawić kolejny krok w celu ograniczania nadprodukcji ubrań. Patagonia wprowadziła system odzieży z drugiej ręki, w ramach którego ma skupować własne produkty od konsumentów, aby przerobić materiały i ponownie wprowadzić je do obiegu. 

Patagonia posiada obecnie 35 placówek na świecie, w których naprawia się ubrania. Każdy klient może wybrać trzy opcje – zakup nowej odzieży, skorzystanie z naprawy, odsprzedania i przerobienia jego ubrań. Odzież używaną można znaleźć w sklepie Patagonia Worn Wear.

Oprócz tego marka ogłosiła, że zajmie się prowadzeniem kampanii uświadamiających o tym, z jakiego kraju i z jakiej plantacji pochodzi bawełna w kazdym t-shircie. 

Źródła: patagonia.com, patagoniaworks.com, bbc.com, nytimes.com

Fot. główna: patagoniaworks.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.