20 milionów pasażerów więcej niż w ubiegłym roku – pociągi regionalne znowu popularne

20 milionów pasażerów więcej niż w ubiegłym roku – pociągi regionalne znowu popularne

Polregio, największy przewoźnik pasażerski w Polsce, zanotował wzrost liczby pasażerów aż o 20 mln w stosunku do ubiegłego roku. To dobra wiadomość, biorąc pod uwagę fakt, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu. Dlaczego pociągi regionalne zyskały na popularności?

20 milionów pasażerów więcej

Od zeszłego roku zdecydowanie zwiększyła się liczba osób, które codziennie dojeżdżają koleją do pracy, szkół czy urzędów. Za podjęciem tej decyzji obok względów ekonomicznych przemawia coraz większa troska o środowisko.

Polacy z jednej strony słusznie kalkulują, że rezygnacja z samochodu na rzecz pociągu po prostu się opłaca, z drugiej zaś – coraz większą uwagę przywiązują do kwestii środowiskowych, a kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Decydującym czynnikiem, który podtrzyma pozytywny trend postpandemicznego powrotu Polaków na kolej, będzie jednak dostępność połączeń oraz jakość świadczonych przez przewoźnika usługwskazywał Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Zwiększona liczba pasażerów z pewnością ma związek także z faktem, że część z nich stanowili uchodźcy z Ukrainy, operator kolejowy nie podaje jednak dokładnych danych na ten temat.

W ostatnich latach odtworzono wiele regionalnych połączeń kolejowych do szeregu, niekoniecznie małych, miejscowości, takich jak chociażby Hajnówka, Busko-Zdrój, czy Mielec. Władze dużych miast coraz częściej zdają sobie sprawę, że połączenie ich z mniejszymi ośrodkami siecią kolejową zmniejsza korki na miejskich ulicach, redukuje zanieczyszczenia oraz pozytywnie wpływa na rozwój gospodarczy całego regionu.

Jak wygląda sytuacja na kolei w związku z kryzysem energetycznym?

Kolej a wysokie ceny energii

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju ostrzega, że pomimo wzrostu liczby pasażerów, najbliższy rok stanowić będzie dla kolei, podobnie jak całej polskiej gospodarki, olbrzymie wyzwanie.

To oczywiście efekt rosyjskiej agresji i szantażu energetycznego Kremla – w 2023 roku przewoźnicy boleśnie odczują wzrost cen energii, która stanowi istotną część ich kosztów. Dlatego właśnie rząd zdecydował się objąć specjalną ochroną branże energochłonne, zaś Polski Fundusz Rozwoju zapewni finansowanie rozpoczętych bądź planowanych inwestycji, które dotychczas stały pod znakiem zapytania w związku z oczekiwaniem na pieniądze z KPOdodał Paweł Borys.

Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, koleje regionalne inwestują obecnie m.in. w zakup  dwustu nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych (ETZ) do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich.

Już w najbliższych tygodniach planujemy podpisać umowy ramowe z producentami taboru, a za około pół roku zawarte powinny zostać umowy wykonawcze. Dzięki temu najpóźniej w 2026 roku nasi pasażerowie będą mogli korzystać z nowych, komfortowych pociągówzadeklarował Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO.

Kolejowy transport publiczny może nie tylko przyspieszyć dekarbonizację, lecz także przynieść oszczędności, co najlepiej pokazuje wakacyjna oferta na przejazdy w Niemczech.

Tanie przejazdy koleją w Niemczech

Aby zaoszczędzić paliwo i pieniądze w portfelach obywateli, Niemcy zaoferowali w te wakacje bilet na przejazdy wszystkimi lokalnymi i regionalnymi autobusami oraz pociągami, a także metrem za jedyne 9 € miesięcznie. Eksperyment okazał się tak dużym sukcesem, że w ciągu trzech miesięcy – od czerwca do sierpnia 2022 roku – sprzedano ponad 52 miliony biletów.

Pasażerów przyciągnęła przede wszystkim niska cena biletów – w największych niemieckich miastach cena miesięcznego biletu wynosi średnio około 80 €, czyli prawie 10 razy mniej niż na promocji. Powodzenie wakacyjnej przeceny doprowadziło w Niemczech do szerokiej debaty publicznej. Obecnie postulowane jest m.in. wprowadzenie jednego biletu ważnego na terenie całych Niemiec w cenie od 49 do 69 euro miesięcznie.

Kolejną zaletą okazał, się fakt, że zachęceni niskimi cenami nowi pasażerowie odkryli środek transportu wcześniej dla nich niedostępny – 15% użytkowników biletów za 9 euro stwierdziło, że bez specjalnej ceny nie wybraliby się na takie wycieczki. Eksperyment, rzucając światło na wykorzystanie kolei w Niemczech, pokazał zarazem konieczność rozbudowy infrastruktury m.in. z uwagi na niewystarczająca ilość pociagów potrzebną do obsługi pasażerów. Czy podobny projekt powinien zostać wprowadzony w Polsce? 

źródło: Polregio, dw.com, zdj. główne i film: Polregio

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.