Ekologia 43% Polaków ma ją zawsze przy sobie. Ten eko trend stał się naszą codziennością 03 lipca 2024 Ekologia 43% Polaków ma ją zawsze przy sobie. Ten eko trend stał się naszą codziennością 03 lipca 2024 Przeczytaj także Ekologia Uprawa roślin bez światła? To może być prawda Niedawno naukowcy zaproponowali alternatywne do fotosyntezy, czyli elektro-rolnictwo. Metoda ta ma zastąpić fotosyntezę – nie wymaga światła, a do tego radykalnie ogranicza ilość ziemi potrzebnej do upraw. Ekologia Czy chrząszcze będą rozkładać plastik? Naukowcy odkryli, że larwy pewnego gatunku chrząszcza żywią się… plastikiem. Czy to oznacza, że problem plastiku i jego recyklingu zostanie rozwiązany? 43% Polaków zawsze ma przy sobie wielorazową torbę na zakupy, prawie 1/4 korzysta z niej często, bo 3 razy w tygodniu, od czasu do czasu (raz w tygodniu) pamięta o niej ponad 14%. Tylko niespełna 5% nie używa takiej torby w ogóle – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research z okazji Międzynarodowego Dnia bez Torby Foliowej. Reklama Spis treści ToggleMiędzynarodowy Dzień bez Toreb FoliowychDobry nawykGubi nas spontaniczność i zapominalstwoJak zbudować nawyk?Torby z upcyklingu Międzynarodowy Dzień bez Toreb Foliowych 3 lipca ustanowiono Międzynarodowym Dniem bez Toreb Foliowych, aby zwrócić uwagę na problem korzystania z plastikowych torebek jednokrotnego użytku. Szacuje się, że każdego roku na świecie zużywa się 500 miliardów foliówek, których żywotność to ok. 20 minut, a proces rozkładu może trwać od 100 do 500 lat. Według danych Parlamentu Europejskiego statystyczny mieszkaniec naszego kraju rocznie korzysta z ponad 400 takich opakowań. Wiele z nich niestety trafia do środowiska naturalnego. Z raportu Programu Środowiskowego ONZ wynika, że do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Dlatego tak ważna jest edukacja i działanie nt. korzyści ze stosowania toreb wielorazowych oraz ograniczenie użycia tych foliowych. Prawie wszystkie reklamówki jednorazowe są obecnie płatne. Wyjątek stanowią bardzo lekkie torby o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów (tzw. zrywki), które w sklepach znaleźć można przy owocach, warzywach i innych produktach sprzedawanych na wagę. Do 7,4 ton mikroplastiku rocznie przenika z oceanów do powietrza. Nowe badania Dobry nawyk Posiadanie torby wielorazowej weszło już Polakom w nawyk. Na pewno mają świadomość ich znaczenia. Wyniki badania przeprowadzonego w czerwcu br. przez SW Research na zlecenie NEPI Rockcastle pokazują, że jedynie 4,7% nie korzysta z takiej torby w ogóle. Wśród respondentów najwięcej osób – 43% – przyznało, że zawsze ma ją przy sobie w tzw. gotowości, a 24,4% odpowiedziało, że używa jej aż 3 razy w tygodniu. 14,4% badanych wskazało, że zabiera ją na zakupy raz w tygodniu. Tylko ok. 5% w ogóle nie używa wielorazowych toreb. Większa troska o środowisko, ale sceptycyzm wobec “zielonych” reklam – wyniki EKObarometru 2024 Gubi nas spontaniczność i zapominalstwo Mimo dość wysokiej świadomości dotyczącej korzyści z używania toreb wielorazowych nie zawsze dbamy o to, by korzystać z nich codziennie. Zdarza się nam po prostu nie pamiętać, żeby mieć ją ze sobą na wszelki wypadek. Brak takiej torby podczas spontanicznych zakupów deklaruje 24,5% Polaków, a niewiele mniej, bo 24% przyznaje, że zapomina jej zabrać z domu, nawet jeśli zakupy ma w planach. Sporadycznie zaś skarżymy się na brak nawyku posiadania tego pożytecznego na zakupach gadżetu – robi tak 7,2%. Jeszcze mniej, bo 4,4% pytanych w badaniu odpowiedziało, że nie przykłada wagi do tego, jakiej torby używa. Na szczęście tylko niewiele ponad 2% uważa torby wielorazowe za przeżytek, gadżet naszych babć. Podobne grono nie posiada takiej torby w ogóle. Jak zbudować nawyk? Chcemy używać toreb wielorazowych, ale ponieważ niektórym wciąż nie weszło to w krew, to potrzebujemy wsparcia w budowaniu prawidłowych nawyków. Wśród sposobów na to, żeby toreb wielorazowych używać częściej, pojawia się posiadanie tego gadżetu w samochodzie, np. w schowku lub w bagażniku. Za dobrą podpowiedź uważa to ponad ¼ respondentów. 15,2% chciałoby nosić ją przy sobie, np. w plecaku lub torbie, których używają na co dzień. Taka sama grupa uważa, że powinno być odpowiednie miejsce w domu, które przypominałoby o zabraniu torby przed wyjściem na zakupy. Mogłaby być to półka, szafka czy wieszak. 12,2% dodałoby taką przypominajkę do tradycyjnej listy zakupowej, a 8,8% do aplikacji. 7,2% za skuteczny pomysł z przypomnieniem o zabraniu torby na zakupy uznało tabliczkę/magnes na lodówce. Tylko 3,1% Polaków nie chce w ogóle używać toreb wielorazowych. Prostsze zasady sortowania odpadów w Anglii. Śmieci trafią tylko do dwóch kubłów Torby z upcyklingu Upcykling, czyli idea ponownego przetwarzania odpadów, z których powstają produkty o wyższej wartości, uznawany jest za wyższą formę recyklingu. I choć oba pojęcia odnoszą się do ponownego przetwarzania odpadów, to w przypadku upcyklingu powstają produkty o wyższej wartości niż pojedyncze materiały użyte do stworzenia danej rzeczy. Nadrzędnym celem takiego działania jest zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz powstających odpadów. Przykładowo, aby zainspirować klientów do idei upcyklingu, a także rezygnacji z opakowań jednorazowych, NEPI Rockcastle w ub. roku zorganizowało warsztaty szycia toreb z banerów reklamowych, które były wykorzystane w celach marketingowych w należących do firmy 14 centrach handlowych. W trakcie warsztatów uszyto 1570 shopperek, dodatkowe 1400 odebrali klienci, którzy posiadali aplikację SPOT. W ten sposób przerobiono 1000 m2 dawnych banerów, czyli problematycznych odpadów. Polacy dostali błędne prognozy rachunków za prąd. Hennig-Kloska zainterweniuje u prezesów spółek Źródło: informacja prasowa NEPI Rockcastle Fot.: bing.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.