Elektromobilność Szef Fiata zmienił zdanie. Sergio Marchionne o nadchodzącej przyszłości 22 stycznia 2018 Elektromobilność Szef Fiata zmienił zdanie. Sergio Marchionne o nadchodzącej przyszłości 22 stycznia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Coraz trudniej spotkać wśród specjalistów i autorytetów z branży motoryzacyjnej osobę, która sceptycznie podchodzi do gwałtownego rozwoju elektromobilności na świecie. W gronie negatywnie oceniających szansę rozwoju elektromobilności znajdował się do niedawna dyrektor generalny Fiata, Sergio Marchionne. Przypomnijmy więc, że Sergio Marchionne negował opłacalność produkcji samochodów elektrycznych i poddawał w wątpliwość tezę o ekologicznej przewadze pojazdów EV nad spalinowymi. Reklama Wydaje się jednak, że głoszone wcześniej przez prezesa FCA (Fiat Chrysler Automobiles) opinie zdezaktualizowały się, ponieważ z ostatniego wywiadu dla agencji Bloomberg wyłania się Marchionne, który o rozwoju motoryzacji ma obecnie zupełnie inne zdanie. W wywiadzie udzielonym w Detroit Marchionne przyznał, że samochody elektryczne są przyszłością globalnej motoryzacji, a ich wielkie upowszechnienie może nastąpić już w ciągu najbliższej dekady. Według przewidywań prezesa FCA w ciągu siedmiu najbliższych lat dojdzie do całkowitego odwrócenia biegunów w trendach sprzedażowych. Jego zdaniem już niebawem mniej niż połowa sprzedawanych na świecie samochodów będzie wyposażona w silnik spalinowy. ,,Myślę, że prawdopodobieństwo, iż spalinowe auta będą dominowały, jest bardzo małe. Automatyzacja zostanie szeroko rozpowszechniona”. W kwestii pojawiających się często w stosunku do FCA oskarżeń o bagatelizowanie trendów oraz zbyt małe zaangażowanie w rozwój najnowszych technologii Marchione odpowiedział: „Jeżeli ktoś był obecny na Consumer Electronics Show, to widział, że liczba wystawców spoza grona producentów samochodów, którzy dostarczają rozwiązania w zakresie elektryfikacji i sztucznej inteligencji dla przemysłu motoryzacyjnego, znacznie się zwiększyła. Rozmawiamy z każdym, uczymy się i wybieramy najlepszą dostępną technologię”. Zapytany, czy koncern FCA posiada środki na przetrwanie, odpowiedział: „Tak, zdecydowanie. Nasza firma nigdy nie była dla osób o słabych nerwach. Zmiany technologiczne, które niebawem nadejdą, sprawią jednak, że przetrwanie dla wielu w tej branży będzie zdecydowanie trudniejsze”. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.