Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Przeczytaj także Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Świat Rosja nałożyła na Google karę 2,5 decyliona dolarów za bany na YouTube Rosyjskie państwowe kanały telewizyjne zażądały od Google wypłacenia 2 undecylionów rubli, co odpowiada kwocie 2,5 decyliona dol. w ramach rekompensaty za zablokowanie ich kont na YouTube. Profile te popierały inwazję na Ukrainę. Badacze z Instytutu Technologii Kolejnictwa z Japonii wyposażyli pociągi w głośniki, z których podczas jazdy odtwarzane są głosy szczekających psów i chrząkających sarn, które w ten sposób sygnalizują zagrożenie. Wszystko po to, by chronić je od wypadków. W sekwencji odtwarzany jest najpierw dźwięk chrząkającej sarny, co przyciąga uwagę tych zwierząt. Następnie mogą one usłyszeć 20 sekund nagrania ujadających psów, co ma za zadanie odstraszyć je od torów. Reklama Dotychczasowe testy przeprowadzone nocą pokazały, że zastosowany system jest bardzo skuteczny w odstraszaniu zwierząt. Inżynierowie planują szersze go wprowadzenie, ale nie na terenach miejskich, żeby nie niepokoić mieszkańców. Japończycy inwestują w tego rodzaju system nie bez powodów. Wypadki z udziałem sarn, które chętnie pasą się wokół torów, zdarzają się tam często. Japońskie Ministerstwo Transportu informuje, że w samym tylko 2016 roku miało miejsce aż 613 tego rodzaju wypadków. Każda taka kolizja wiąże się z opóźnieniem pociągu o co najmniej 30 minut – japońskie koleje, znane ze swojej punktualności, nie mogą sobie na coś takiego pozwolić. Dotychczasowo podejmowano już szereg prób zabezpieczania tras kolejowych przed sarnami. Próbowano na przykład spryskiwać szlaki kolejowe odchodami lwów, co również je odstrasza. Sprawdzało się to jednak tylko do pierwszego deszczu. Innym, skuteczniejszym sposobem było wykorzystanie ultradźwięków z torów. Za ten wynalazek pracownik kolei Yuki Hikita otrzymał w grudniu 2017 roku nagrodę Dobrego Projektu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.