Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Ochrona środowiska Trwa wielka podróż dookoła Bałtyku. Aktywiści właśnie przeszli polskie wybrzeże Ekspedycja Save The Baltic Sea to akcja, w ramach której aktywiści chcą obejść Bałtyk dookoła. Wędrówka zaczęła się 11 marca, a cała grupa właśnie zakończyła podróż wzdłuż polskiego wybrzeża. Ekspedycja spędziła dwadzieścia dni w naszym kraju, spotykając się z lokalnymi naukowcami, działaczami na rzecz środowiska i studentami, aby dowiedzieć się więcej o stanie i przyszłości polskich brzegów Bałtyku. Badacze z Instytutu Technologii Kolejnictwa z Japonii wyposażyli pociągi w głośniki, z których podczas jazdy odtwarzane są głosy szczekających psów i chrząkających sarn, które w ten sposób sygnalizują zagrożenie. Wszystko po to, by chronić je od wypadków. W sekwencji odtwarzany jest najpierw dźwięk chrząkającej sarny, co przyciąga uwagę tych zwierząt. Następnie mogą one usłyszeć 20 sekund nagrania ujadających psów, co ma za zadanie odstraszyć je od torów. Reklama Dotychczasowe testy przeprowadzone nocą pokazały, że zastosowany system jest bardzo skuteczny w odstraszaniu zwierząt. Inżynierowie planują szersze go wprowadzenie, ale nie na terenach miejskich, żeby nie niepokoić mieszkańców. Japończycy inwestują w tego rodzaju system nie bez powodów. Wypadki z udziałem sarn, które chętnie pasą się wokół torów, zdarzają się tam często. Japońskie Ministerstwo Transportu informuje, że w samym tylko 2016 roku miało miejsce aż 613 tego rodzaju wypadków. Każda taka kolizja wiąże się z opóźnieniem pociągu o co najmniej 30 minut – japońskie koleje, znane ze swojej punktualności, nie mogą sobie na coś takiego pozwolić. Dotychczasowo podejmowano już szereg prób zabezpieczania tras kolejowych przed sarnami. Próbowano na przykład spryskiwać szlaki kolejowe odchodami lwów, co również je odstrasza. Sprawdzało się to jednak tylko do pierwszego deszczu. Innym, skuteczniejszym sposobem było wykorzystanie ultradźwięków z torów. Za ten wynalazek pracownik kolei Yuki Hikita otrzymał w grudniu 2017 roku nagrodę Dobrego Projektu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.