Wiadomości OZE Kolejny podatek czy walka ze smogiem? Opłata emisyjna od paliw 07 czerwca 2018 Wiadomości OZE Kolejny podatek czy walka ze smogiem? Opłata emisyjna od paliw 07 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Wczoraj sejm uchwalił ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciepłych, która ma być sposobem na walkę ze smogiem. Nowe prawo uwzględnia opłatę za emisję od paliw. Jej wysokość to 80 złotych od każdego 1 tys. litów paliwa, które trafi do Polski. Reklama Poza opłatą emisyjną od paliw ustawa zakłada stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Realizował on będzie działania i projekty związane np. z rozwojem elektromobilności w naszym kraju oraz pośrednio z walką ze smogiem. Ponadto pozyskane z opłaty środki trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Według wstępnych założeń rządu w 2019 roku dzięki opłacie pozyskanie zostanie 1,7 mld zł. Ustawa zakłada również, że samorządy będą mogły wprowadzać strefy czystego transportu w miastach. Umożliwi to ograniczenie np. za pomocą opłat wjazdu pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym do centrów miast. Wysokość opłaty nie będzie mogła przekraczać 2,5 zł za godzinę i powinna obowiązywać jedynie w godzinach 9-17. Zgodnie za wprowadzeniem ustawy zagłosowało 231 posłów, natomiast przeciw było 199. Nowe prawo zablokować próbowała Nowoczesna, ale sejm odrzucił jej wniosek. Opozycja rządowa twierdzi, że to nowy podatek, a nie sposób na walkę ze smogiem. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.