Wiadomości OZE Kolejny podatek czy walka ze smogiem? Opłata emisyjna od paliw 07 czerwca 2018 Wiadomości OZE Kolejny podatek czy walka ze smogiem? Opłata emisyjna od paliw 07 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Wczoraj sejm uchwalił ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciepłych, która ma być sposobem na walkę ze smogiem. Nowe prawo uwzględnia opłatę za emisję od paliw. Jej wysokość to 80 złotych od każdego 1 tys. litów paliwa, które trafi do Polski. Reklama Poza opłatą emisyjną od paliw ustawa zakłada stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Realizował on będzie działania i projekty związane np. z rozwojem elektromobilności w naszym kraju oraz pośrednio z walką ze smogiem. Ponadto pozyskane z opłaty środki trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Według wstępnych założeń rządu w 2019 roku dzięki opłacie pozyskanie zostanie 1,7 mld zł. Ustawa zakłada również, że samorządy będą mogły wprowadzać strefy czystego transportu w miastach. Umożliwi to ograniczenie np. za pomocą opłat wjazdu pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym do centrów miast. Wysokość opłaty nie będzie mogła przekraczać 2,5 zł za godzinę i powinna obowiązywać jedynie w godzinach 9-17. Zgodnie za wprowadzeniem ustawy zagłosowało 231 posłów, natomiast przeciw było 199. Nowe prawo zablokować próbowała Nowoczesna, ale sejm odrzucił jej wniosek. Opozycja rządowa twierdzi, że to nowy podatek, a nie sposób na walkę ze smogiem. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.