Wiadomości OZE Lublin stawia na rozwój elektromobilności 06 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Lublin stawia na rozwój elektromobilności 06 sierpnia 2018 Przeczytaj także OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Biomasa Brykiet z łusek słonecznika i biomasa: czy to bardziej ekologiczna alternatywa dla pelletu? Znaczenie biomasy w Polsce rośnie, a w zaktualizowanym Krajowym Planie Energii i Klimatu (KPEiK) została wskazana jako kluczowy element stabilności systemu energetycznego. Jej popularność stawia jednak nowe wyzwania – rosnące ceny pelletu i kotłów oraz ryzyko nadmiernej eksploatacji lasów. Na rynku pojawiają się jednak różne ekologiczne alternatywy, które mają na celu wsparcie gospodarki o obiegu zamkniętym. Lublin należy do miast, które mają szczególnie bogatą historię związaną z elektromobilnością. Złożony temat elektrycznego dziedzictwa lubelskiej komunikacji miejskiej przybliżył Sławomir Podsiadły, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Reklama „Jeżeli chodzi o elektromobilność w Lublinie, to Lublin jest jednym z najbardziej doświadczonych miast w Polsce w tym zakresie. Już od 1953 r. autobusy elektryczne funkcjonują w Lublinie. Są to trolejbusy, które 21 lipca 1953 r. po raz pierwszy pojawiły się na ulicach miasta”, podkreślał Sławomir Podsiadły. Lubelska sieć trolejbusowa zalicza się do największych w Polsce. Ze względu na ukształtowanie terenu składające się z wielu wzniesień trudnych do pokonania przez pojazdy ze zwykłym napędem, na terenie miasta już od lat 20. XX w. rozważano budowę infrastruktury dedykowanej trolejbusom. Rozwój transportu komunikacyjnego przerwał jednak wybuch II wojny światowej. Do inwestycji wrócono w latach 50. XX w. Obecnie lubelska flota składa się z ponad 100 trolejbusów, z których około 90% wyjeżdża codziennie na ulice miasta. Spośród nich 50 egzemplarzy zostało wyposażonych w zasilanie bateryjne, umożliwiające przejazd nawet 5 km bez podłączenia do trakcji trolejbusowej. Takie usprawnienie sprawdza się m.in. na odcinkach remontowanych ulic, gdzie nie ma dostępu do trakcji lub w przypadku zdarzeń losowych, takich jak wypadek. Wśród lubelskich trolejbusów znajdują się trolejbusy marki Jelcz PR110 oraz 120MT, a także ponad 50 nowoczesnych pojazdów marki Solaris Trollino 12. Wszystkie te pojazdy są niskopodłogowe. Lublin testuje na swych drogach także autobus z napędem elektrycznym. Pojazd ten sprawdza się na tamtejszych drogach na tyle dobrze, że miasto planuje zakup kolejnych ekologicznych autobusów. Dzięki wykorzystaniu środków unijnych możliwy będzie dalszy rozwój transportu miejskiego w Lublinie. Planowane są nie tylko przebudowy dróg, ale także stworzenie infrastruktury służącej do ładowania pojazdów elektrycznych. „Budowa węzła przesiadkowego Chojny połączona z przebudową ulicy Chojny będzie pierwszą stacją ładowania, gdzie cztery pojazdy jednocześnie będą mogły się ładować, [mogą nimi być] pojazdy lub autobusy elektryczne. W ramach tego projektu zostanie zakupionych również 20 autobusów elektrycznych”, podkreślił zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.