Wiadomości OZE Ładowarki do aut elektrycznych już niebawem na każdym MOP? 26 września 2018 Wiadomości OZE Ładowarki do aut elektrycznych już niebawem na każdym MOP? 26 września 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Jak donosi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyły się właśnie konsultacje społeczne dotyczące lokalizacji punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania LNG, CNG i wodoru. Reklama Jak zakłada projekt, punkty te powstać mają przy MOPach (Miejscach Obsługi Podróżnych) przy drogach zarządzanych prze GDDKiA oraz analogicznych punktach przy autostradach. W ramach konsultacji analizowano 200 potencjalnych lokalizacji punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Jak podaje Dyrekcja, możliwość zainstalowania ładowarek elektrycznych istnieje na wszystkich MOPach leżących przy zarządzanych przez nią drogach, w 19 z nich można zainstalować stacje do tankowania LNG, a w 83 CNG. Mniejsze zainteresowanie wyrażają firmy, które opiekują się MOPami – chcą one zainstalować stacje ładowania na jedynie 159 punktach tego typu. Jeśli chodzi o LNG to zainteresowanie budową stacji wyrażono w ośmiu obiektach. Żadna z tych lokalizacji nie znalazła poparcia dystrybutora. Z kolei jeśli chodzi o CNG to stacje tankowania tego paliwa mogłyby zostać wybudowane na MOPach na Rzeszowszczyźnie przy autostradzie A4, gdzie operatorami MOP są firmy AVR oraz PKN Orlen. „Ze względu na niewielką ilość aut zasilanych CNG można rozważyć ustawienie na terenie MOP stacji mobilnej„, czytamy w raporcie. Mobilna stacja to autocysterna wyposażona w dystrybutor. Jak czytamy w uzasadnieniu, budowa stacjonarnego stacji tankowania CNG wymaga wymiany trafostacji w tym miejscu oraz przyłączenia MOPa do sieci gazowej. Finalnie, sześciu zarządców MOPów dopuszcza do możliwość budowy stacji tankowania wodoru. Jednakże w ramach konsultacji nie podano żadnych konkretnych informacji na ten temat. źródło: cire.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.