Wiadomości OZE Pilotażowy program elektromobilności wdrażany w Lublinie 26 stycznia 2017 Wiadomości OZE Pilotażowy program elektromobilności wdrażany w Lublinie 26 stycznia 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Wojewoda Lubelski pan Przemysław Czarnek poinformował w środę, iż w Lublinie wdrażany będzie pilotażowy program wspierania elektromobilności. Na 20. lutego zaplanowano podpisanie listu intencyjnego w tej sprawie z władzami centralnymi. Reklama Pilotażowy program objąć ma łącznie dziesięć miast. Jego zadaniem jest przygotowanie podstawy dobudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych – miejskich i prywatnych. O polskim programie wspierania elektromobilności pisaliśmy obszerniej już wcześniej. Lublin będzie jednym z dziesięciu podmiotów, w których będzie wdrażany program pilotażowy rozwoju elektromobilności w Polsce. 20. lutego będzie podpisany list intencyjny w tej sprawie. Lublin jest specyficznym miastem, jednym z trzech w kraju, w których jest sieć trolejbusów – komentuje Czarnek. Wojewoda bardzo optymistycznie spogląda w przyszłość: Zakładamy, że lata 2020-2025 to już czas, w którym będzie moda na elektromobilność, stymulująca popyt na pojazdy elektryczne. One będą jeździć tam, gdzie będzie sieć, by te pojazdy ładować. Lublin w to wchodzi – mówił na konferencji prasowej. System ten ma umożliwić wykorzystanie rozległej sieci trolejbusów w tym mieście – jest ona największa w kraju. Łączna długość trakcji na 12 liniach to ponad 61 km. Po samym mieście jeździ ponad 100 takich pojazdów, a kolejne mają być dokupione. Program rozwoju elektromobilności zakłada zakup 60 elektrobusów (32 sztuki do 2020 roku) oraz instalację siedmiu stacji ich ładowania. Jeden autobus elektryczny jeździ już po tym mieście w ramach testów od półtora roku. Dla samochodów prywatnych władze miasta przewidują montaż ładowarek na parkingach park&ride. Pierwszy taki system zainstalowany ma być w 2019 roku. Wiceprezydent miasta, Artur Szymczyk, podkreślał, że: Udział w rządowym programie daje szansę rozwiązania różnych problemów, które pojawiają się wraz z pojazdami napędzanymi elektrycznością. Mamy dużo doświadczeń, którymi jesteśmy gotowi się podzielić. Jako pierwsi montowaliśmy panele fotowoltaiczne na dachach trolejbusów, pracowaliśmy nad odzyskiwaniem energii podczas hamowania pojazdów, złożyliśmy aplikację do NCBR w zakresie innowacyjnego rozwiązania, magazynu energii, który mógłby być utworzony z wykorzystaniem zużytych baterii z autobusów – dodał wiceprezydent. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.