Elektromobilność Coraz więcej stacji ładowania w Niemczech. Polska wciąż pozostaje w tyle 17 września 2019 Elektromobilność Coraz więcej stacji ładowania w Niemczech. Polska wciąż pozostaje w tyle 17 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. O ponad 50% wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba publicznych i częściowo publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych – wynika z rejestru BDEW (Bundesverband der Energie-und Wasserwirtschaft). Obecnie w rejestrze widnieje około 20,6 tys. takich punktów, podczas gdy pod koniec lipca ubiegłego roku było ich zaledwie 13,5 tys. Polska może się pochwalić zaledwie ułamkiem tej liczby. Reklama Na czele w rankingu miast z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą ładowania EV znajduje się Hamburg. Działa tam 948 publicznych punktów ładowania. Nie co mniejsza ich liczba pracuje w Monachium (945) i Berlinie (933). Te trzy miasta dzieli jednak od kolejnych w rankingu przepaść, ponieważ w Stuttgarcie znajduje się zaledwie 398 stacji, w Dusseldorfie 213, a w Lipsku 189. W pierwszej dziesiątce znalazło się jeszcze Essen ze 159 punktami, Kolonia (154), Ingolstadt (153) oraz Dortmund (131). Układ czołówki rankingu nie zmienił się w porównaniu z rokiem poprzednim, ale wart odnotowania jest znaczący wzrost liczby punktów ładowania w Monachium – aż o 553. Jeśli spojrzymy na landy, to okaże się, że w dziedzinie elektromobilności przoduje Bawaria z 4 904 punktami ładowania. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Badenia-Wirtembergia (3440) oraz Nadrenia Północna-Westfalia (3385), a dalej Dolna Saksonia (1720) i Hesja (1584). Pod koniec ubiegłego roku w całych Niemczech zarejestrowanych było prawie 200 tys. samochodów elektrycznych, tymczasem według danych prezentowanych w „Liczniku elektromobilności”, prowadzonym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec lipca w Polsce było zarejestrowanych około 6,3 tys. samochodów elektrycznych. Do dyspozycji kierowców oddanych było 1 457 punktów ładowania. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.