Wiadomości OZE Co dalej z hulajnogami w Krakowie? Jacek Majchrowski interweniuje 15 października 2019 Wiadomości OZE Co dalej z hulajnogami w Krakowie? Jacek Majchrowski interweniuje 15 października 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski zapowiedział regulacje związane z użytkowaniem hulajnóg elektrycznych: – Mam świadomość, że to jest wygodny, tani i ekologiczny środek komunikacji, ale pewne rzeczy trzeba uregulować. Reklama Prezydent dodał również, że problem hulajnóg dotyczy nie tylko Krakowa, ale wszystkich większych miast. Dane z szpitali i oddziałów ratunkowych wskazują na coraz częstsze wypadki z ich udziałem. Majchrowski zapowiedział, że spotka się z przedstawicielami pięciu firm, które oferują na terenie miasta wynajem hulajnóg elektrycznych. Zwrócił się także z prośbą do służb, które zbierają porzucone urządzenia, aby deponowały je w biurze rzeczy znalezionych, gdzie właściciele mogą je odbierać. – Najważniejszą rzeczą jest doprowadzenie do tego, aby nowy Sejm sprokurował ustawę dotyczącą tego problemu – dodaje prezydent. Zapowiedział także, że przedstawi posłom z Małopolski propozycje konkretnych zapisów prawnych. Rafał Komarewicz, radny prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków, przypomniał, że jego klub zgłosił już dwa projekty uchwał. Jeden ma zakazywać poruszania się elektrycznymi hulajnogami po chodnikach i alejkach spacerowych w obrębie Parku Kulturowego, czyli na Rynku Głównym i okolicznych ulicach. Drugi zakazuje ruchu w miejskich parkach. Dyskusja na ten temat ma się odbyć w Radzie Miasta za dwa tygodnie. – Po wyborach skierujemy jako Przyjazny Kraków list do nowego ministra infrastruktury, aby jak najszybciej zajął się tymi sprawami – dodaje Komarewicz. Przypomnijmy, że w sierpniu tego roku w Krakowie 28-letni Brytyjczyk potrącił czteroletnie dziecko. Z kolei we wrześniu we Wrocławiu jadący na hulajnodze 25-latek zginął potrącony przez samochód. Z powodu tego typu wypadków w niektórych krajach pojawiły się bardzo silne obostrzenia. We Francji za jazdę hulajnogą po chodniku grozi mandat w wysokości 135 euro. Dopuszczalne jest korzystanie z nich na ulicy lub drodze rowerowej. W Peru i Hiszpanii ustawowo ograniczono prędkość tych pojazdów do 30 km/h. Co więcej, w samym Madrycie cofnięto licencję trzem firmom na działalność sharingową. Najcięższe prawo obowiązuje w Wielkiej Brytanii. Tam elektryczna hulajnoga wymaga rejestracji, ubezpieczenia, a kierujący potrzebuje prawa jazdy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.