Świat Rozwój elektromobilności w Skandynawii 07 marca 2017 Świat Rozwój elektromobilności w Skandynawii 07 marca 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Niedługo możliwy będzie przejazd samochodami elektrycznymi na trasie łączącej Oslo, Sztokholm i Helsinki. Firma Fortum poinformowała, że chce wybudować na tej trasie sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Stacje te mają umożliwiać szybkie ładowanie również pojazdów elektrycznych o długim zasięgu, jak chwali się firma. Reklama Fortum informuje, że wysokosprawne stacje ładowania jakie zainstalowane zostaną na tej trasie, dysponować mają mocą od 150 kW do 350 kW i dostosowane mają być do obsługi wszystkich najpopularniejszych na rynku modeli pojazdów elektrycznych. Ma to być początek rozwoju długodystansowej komunikacji pojazdami elektrycznymi w Skandynawii. Mieszkańcy krajów nordyckich już niedługo poruszać się będą mogli w ten sposób po dużo większym terenie niż obecnie. Samochody elektryczne są bardzo popularne w Skandynawii. W same Norwegii jeździ ich już ponad 100 tysięcy. Wszystko dzięki inwestycjom m.in. Fortuma w infrastrukturę do ładowania tych pojazdów. Sieć Charge&Drive tej firmy składa się z 1200 ładowarek do pojazdów elektrycznych, z czego 450 z nich to wysokosprawne instalacje o mocy 50 kW. Fortum wyraża chęć rozwoju swojej sieci także poza Skandynawią, na początek w całej Europie. Jak mówi Markus Hokfelt, menedżer projektu Charge&Drive w Fortumie: Projekt Fortum Charge&Drive rozpoczął się w 2010 roku i pierwotnie miał na celu połączenie stolic krajów nordyckich stacjami szybkiego ładowania. (…). Uważamy, że nadszedł odpowiedni moment żeby powrócić do naszego pomysłu i za pośrednictwem wysokosprawnych stacji ładowania zagwarantować kierowcom możliwość pełnego wykorzystania potencjału samochodów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.