Polska Projekt nowelizacji ustawy Prawo energetyczne zapewni ochronę praw konsumenta 14 grudnia 2020 Polska Projekt nowelizacji ustawy Prawo energetyczne zapewni ochronę praw konsumenta 14 grudnia 2020 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. 24 listopada 2020 roku rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo energetyczne. Nowe przepisy zostaną dostosowane do unijnych dyrektyw. Ich celem jest wzmocnienie pozycji konsumentów oraz ochrona odbiorców na rynku energii i paliw gazowych. Reklama Spis treści ToggleProjekt nowelizacji zakazuje sprzedaży akwizycyjnejUmowy na odległość nadal są możliweZmiana zasad pracy Koordynatora ds. negocjacjiZbiór Praw Konsumenta będzie dostępny publicznie Projekt nowelizacji zakazuje sprzedaży akwizycyjnej W projekcie nowelizacji zawarto rozwiązanie, które zakazuje sprzedawcom energii i gazu sprzedaży akwizycyjnej, czyli odbywającej się w miejscu zamieszkania potencjalnego klienta. Przepis ma na celu ochronę głównie starszych osób (konsumentów 65+), przed nieuczciwymi praktykami wprowadzającymi w błąd, których skutkiem będzie zawarcie umowy na niekorzystnych dla nich warunkach. – Nieprawidłowości obserwowane w ostatnich latach w sprzedaży door-to-door [akwizycyjnej – przyp.red.] stanowiły bardzo poważny problem rynkowy, dotykający głównie najsłabszych uczestników rynku, czyli seniorów – komentuje prezes Federacji Konsumentów Kamil Pluskwa-Dąbrowski, i dodaje: – Zakaz sprzedaży energii i gazu w tym trybie postulowaliśmy już od pewnego czasu, gdyż naszym zdaniem wyeliminowanie szkodliwych praktyk w drodze regulacji lub kontroli nie jest możliwe – nieuczciwe podmioty, jak przysłowiowe komety pojawiały się na rynku i znikały, zanim dosięgły ich działania regulatora, pozostawiając za sobą tysiące oszukanych klientów. Umowy na odległość nadal są możliwe Zakaz zawierania przez sprzedawców umów poza lokalem przedsiębiorstwa nie jest równoznaczny z zakazem zawarcia umowy na odległość, czy w punkcie sprzedaży. Nadal możliwe będzie zawieranie umów przez telefon, czy w jednostce przedsiębiorstwa, umiejscowionej np. w galerii handlowej. Zmiana zasad pracy Koordynatora ds. negocjacji Nowelizacja zmienia również zasady pracy zespołu Koordynatora ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, aby arbitraż w pozasądowych sporach konsumenckich z przedsiębiorstwami energetycznymi przebiegał sprawniej. Do tej pory Koordynator mógł rozstrzygać spory jedynie jednoosobowo. Po wprowadzeniu nowych przepisów, zespół obsługujący Koordynatora będzie mógł prowadzić postępowania w zakresie rozstrzygania tych sporów. W efekcie, cały proces będzie przebiegał szybciej. Zbiór Praw Konsumenta będzie dostępny publicznie Nowe przepisy nakładają na sprzedawców energii i paliw gazowych obowiązek zapewnienia publicznego dostępu do Zbioru Praw Konsumenta z aktualnym stanem prawnym. Pozwoli to konsumentom dobrze zapoznać się ze swoimi prawami i obowiązkami, co przełoży się na pogłębienie świadomości odbiorców i dostęp do zawsze aktualnych informacji. – Bardziej świadomy odbiorca, to lepsze wybory ofert na rynku energii i paliw gazowych i mniej sytuacji wymagających arbitrażu konsumenckiego – zauważa Kamil Pluskwa-Dąbrowski i dodaje: – Edukacja i informacja konsumencka są nadal niezwykle potrzebne, aby rynek funkcjonował w uczciwy i zgodny z prawem sposób. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.