Elektromobilność Licznik elektromobilności luty 2021. Ponad 20 tys. samochodów elektrycznych 24 marca 2021 Elektromobilność Licznik elektromobilności luty 2021. Ponad 20 tys. samochodów elektrycznych 24 marca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. PSPA i PZPM opublikowały kolejny raport na temat elektromobilności w Polsce. Wystarczyły dwa miesiące 2021 roku, by liczba samochodów z napędem elektrycznym wzrosła aż o połowę. Reklama Spis treści ToggleCoraz więcej elektrykówPopyt na elektryczne dostawczakiRośnie park elektrobusówInfrastruktura ładowaniaElektromobilność w Krajowym Planie Odbudowy Coraz więcej elektryków Według danych z końca lutego 2021 roku po polskich drogach jeździły łącznie 20 504 samochody osobowe z napędem elektrycznym. W ciągu stycznia i lutego 2021 roku ich liczba zwiększyła się o 1 793 sztuki – o 51% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Spośród wszystkich elektryków, samochody w pełni elektryczne stanowiły 51%, czyli 10 471 sztuk. Pozostała część to hybrydy typu plug-in – 10 033 sztuk. Popyt na elektryczne dostawczaki Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 851 sztuki. W dalszym ciągu wzrosła też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego składała się z 9 134 pojazdów. Prezes PZPM Jakub Faryś wspomina o programie dofinansowania zakupu elektryków dla firm. – Już w najbliższym czasie powinny zostać wyjaśnione ostatnie wątpliwości dotyczące sposobu dofinansowania do elektrycznych samochodów firmowych. To szczególnie ważny program ze względu na fakt, że rejestracje samochodów osobowych przez firmy stanowią niemal ¾ rynku. Takie zainteresowanie jest także efektem wewnętrznych polityk wielu firm, które poprzez ekologiczną i niskoemisyjną flotę podkreślają swój wkład w ochronę środowiska – dodaje Faryś. Rośnie park elektrobusów Zwiększyła się również liczba autobusów elektrycznych – do 450 sztuk. W styczniu i lutym flota elektrobusów powiększyła się o 20 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z początkiem 2020 roku, kiedy zarejestrowano 8 takich autobusów, oznacza to wzrost o 150% w stosunku do poprzedniego roku. Infrastruktura ładowania Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia w Polsce funkcjonowało 1 410 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 744 punkty). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lutym uruchomiono 15 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (33 punkty). Elektromobilność w Krajowym Planie Odbudowy Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur zwraca uwagę na konieczność uwzględnienia programów wsparcia elektromobilności w powstającym Krajowym Planie Odbudowy. Pierwotny wariant KPO przewiduje 27,4 mld zł na zieloną i inteligentną mobilność. Propozycje rządu w tym zakresie są jednak bardzo ogólnikowe, w porównaniu do innych krajów UE. – W toku konsultacji społecznych dokumentu PSPA przedstawi swoje rekomendacje w tym właśnie obszarze, liczymy na to, że zostaną uwzględnione przez przedstawicieli administracji. Czasu na optymalizację KPO pozostało niewiele – ostateczna wersja dokumentu musi zostać przedstawiona Komisji Europejskiej do końca kwietnia – dodaje Maciej Mazur. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.