Świat Biogazowe autobusy?! Kolejny krok do czystego miasta 16 września 2016 Świat Biogazowe autobusy?! Kolejny krok do czystego miasta 16 września 2016 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Sprawna komunikacja w mieście to skarb. Im więcej otwartych linii i kursów tym mieszkańcy dużych miast są bardziej zadowoleni. Jednak ta wygoda wiąże się również ze związaną z tym sporą emisją spalin do atmosfery. Co w efekcie może się przyczynić do powstania dość nieprzyjemnego i powszechnie groźnego smogu. Rozwiązaniem są między innymi biogazowe autobusy! Reklama W jednym z artykułów wyjaśnione zostało co to biogaz. Istnieją różne rodzaje biogazu. Ten prosto ze składowiska czy też z komór fermentacyjnych może być użyty do podgrzewania bądź ogrzewania. Natomiast biogaz przeznaczony jako paliwo do silników musi być wcześniej uszlachetniony. By uszlachetnić biogaz należy go oczyścić z niepotrzebnych składników. Należy doprowadzić do sytuacji, w której będzie on zawierał 96-98% metanu. Drogą do tego są procesy chemiczne takie jak absorpcja czy adsorpcja. Tak oczyszczony biogaz, który staje się biometanem, można sprężyć i zasilać silniki pojazdów. We Francji, w mieście Lille już w 1994 roku pojawiły się pierwsze bioautobusy zasilane biometanem, w liczbie 4 sztuk. Społeczeństwo w tamtych czasach uległo ekologicznej modzie i wymieniło połowę autobusów na te zasilane gazem ziemnym. Co więcej powstały dwa zakłady recyklingu. Brytyjczycy, również zainwestowali w bioautobusy. Tamtejsze autobusy kursują dzięki biogazowi pochodzącemu z odpadów i ścieków miejskich. Podobnie postąpiła Szwecja. Według danych, dwa lata temu prawie 60% wyprodukowanego biometanu wykorzystane było dla 50 tysięcy pojazdów. 2,3 tysiąca to autobusy, które stanowiły 17% autobusów w całym kraju. Norwedzy pokusili się na hybrydową wersje autobusu elektryczno-biogazową. Biogazowymi autobusami mogą się pochwalić również Niemcy, Dania czy Szwajcaria. Nasz kraj w obliczu tego jak kiepską jakość powietrza mamy w aglomeracjach oraz biorąc pod uwagę szybkość zmieniającego się klimatu, powinien być zainteresowany biogazową inwestycją. Polska posiada odpowiednią wiedzę oraz ma dojście do kupna takich autobusów. Polski Solaris produkuje i sprzedaje za granicę mnóstwo autobusów. Możliwe, że nie długo Polska dojrzeje do tego i pomyśli o inwestycji w czyste powietrze za pośrednictwem bioautobusów. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł na green-projects. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.