Na wodór Pierwszy na świecie pociąg zasilany wodorem w Czechach! U nas już za dwa lata? 21 maja 2022 Na wodór Pierwszy na świecie pociąg zasilany wodorem w Czechach! U nas już za dwa lata? 21 maja 2022 Przeczytaj także Na wodór Wodór bez paliwa. Lublin pokazuje luki w polskiej strategii transportu wodorowego Polska inwestuje miliardy w zeroemisyjny transport publiczny, a miasta chętnie kupują autobusy wodorowe, dzięki wysokim rządowym dotacjom. Jednak projekt z Lublina, który z dnia na dzień ogłosił upadłość, odsłania luki w zarządzaniu transportem wodorowym w Polsce. Chociaż samorządy dostają środki na zakup pojazdów – same muszą opłacić koszty paliwa, którego ceny i dostępność stają się kluczową barierą. Na wodór Tysiące nowych ładowarek, jedna stacja wodorowa. Czy Polska rezygnuje z wodoru? Wodorowa rewolucja w Polsce nie nadeszła. Najnowsze dane NFOŚiGW pokazują, że wsparcie nie jest skuteczne. Rząd inwestuje w tysiące nowych punktów ładowania aut elektrycznych, a wodór mimo szumnych zapowiedzi okazuje się zbyt drogi, zbyt trudny i zbyt mało efektywny. Co stanie się z przedsiębiorstwami, które zdecydowały się na wodorowe autobusy? Po raz pierwszy w Czechach Alstom prezentuje pierwszy na świecie pasażerski pociąg zasilany wodorem – Coradia iLint. To doskonały zamiennik starzejących się pociągów z silnikiem Diesla. W Polsce pociągi zasilane wodorem mogą pojawić się już za dwa lata. Reklama Pociąg zasilany wodorem w Czechach Coradia iLint rozpoczął podróż po Czechach 17 maja z dworca w Pradze. Pociąg zasilany wodorem przejedzie m.in. przez Ostrawę, Bratysławę i Hradec Králové. Zakończy swoją trasę w Uście nad Łabą 25 maja. Pełen rozkład dostępny jest pod tym linkiem. Ten bezemisyjny i cichy pociąg wytwarza energię elektryczną i jest zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Ta nowoczesna technologia zrównoważonego transportu publicznego na miarę XXI wieku już za dwa lata może zagościć także w naszym kraju. Pociągi wodorowe w Polsce 17 maja Orlen podpisał porozumienie z Alsom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Orlen zapowiada, że pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat. Zgodnie z zawartym porozumieniem, firma Alstom będzie współpracowała z PKN ORLEN przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Z kolei PKN ORLEN będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów. – Konsekwentnie rozwijamy alternatywne źródła energii, w tym wodór. To paliwo przyszłości, które długofalowo będzie napędzało transformację energetyczną. Mamy w tym obszarze duże kompetencje, poparte doświadczeniem. Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym i przełoży się na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środowej – powiedział Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych. – Jednym z kluczowych elementów strategii Alstom jest pozytywny wpływ na klimat i środowisko. Technologii wodorowej w transporcie kolejowym używamy już od lat i jesteśmy pierwszą firmą na świecie, która uruchomiła komercyjny przewóz pasażerów pociągami wodorowymi, które są całkowicie bezemisyjne i co ważne – częściowo produkowane w Polsce. Jako pierwsi wprowadziliśmy do Polski pociągi dużych prędkości – 20 składów Pendolino. Liczę, że Alstom również jako pierwszy wprowadzi do Polski pociągi wodorowe. Podpisanie dzisiejszej umowy z PKN Orlen to kolejny krok w kierunku transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych światowych technologii – komentował Sławomir Cyza, Prezes i Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich. Wodór zyskuje na popularności. W Krakowie powstanie niedługo pierwsza w Polsce stacja ładowania wodorem: W Krakowie ruszy pierwsza w Polsce stacja tankowania wodorem źródło: alstom.com, zdj. główne – Youtube Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.