Elektromobilność Rowery elektryczne w opinii Polaków. Czy chcemy na nich jeździć? 31 lipca 2024 Elektromobilność Rowery elektryczne w opinii Polaków. Czy chcemy na nich jeździć? 31 lipca 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Od lat w całej Europie coraz większą popularnością cieszy się elektromobilność. Jak na tym tle wypadają Polacy? Czy chętnie korzystamy z rowerów elektrycznych i jakie przekonania mamy w stosunku do nich? Reklama Spis treści ToggleIlu z nas posiada własny rower elektryczny?Z czym kojarzą nam się rowery elektryczne?Bariery posiadania roweru elektrycznego Projekt programu dofinansowania jako bodziec rowerowej zmiany Ilu z nas posiada własny rower elektryczny? Jak wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez Santander Leasing wśród ogółu Polaków jedna dziesiąta badanych (10%) deklaruje, że posiada własny rower elektryczny. Nieco mniejszy odsetek badanych (9%) korzysta z wypożyczalni, natomiast cztery piąte badanych nigdy nie korzystało z roweru elektrycznego. W przypadku osób użytkujących rower elektryczny aż 52% respondentów posiada własny, natomiast 48%. wypożycza go. Polacy coraz częściej wybierają pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi – nisko i zeroemisyjnymi, na co niewątpliwie mają wpływ powstałe w ostatnich latach miliony małych, często przydomowych instalacji odnawialnych źródeł energii. Czytaj więcej: Małe instalacje OZE w 2023 roku w Polsce. Ile wyprodukowały energii i ile z niej sprzedano? [RAPORT] W tym trendzie wyraźnie przyspieszyliśmy za sprawą zarówno takich programów jak Mój elektryk, dzięki któremu można uzyskać dopłatę do nabytego lub leasingowanego pojazdu o zerowej emisji, jak i rosnącą w naszym społeczeństwie świadomością wpływu człowieka na środowisko. Nie dziwi więc, że ogłoszony kolejny już program dopłat – tym razem do zakupu rowerów elektrycznych może w budowaniu tej świadomości bardzo pomóc. Dofinansowania do rowerów elektrycznych. Nowy program dopłat od NFOŚiGW Z czym kojarzą nam się rowery elektryczne? Jak wskazują wnioski z przeprowadzonego na przełomie czerwca i lipca br. badania respondenci najbardziej kojarzą rowery elektryczne z komfortem i wygodą (17% ogółu Polaków oraz 32% korzystających z roweru elektrycznego). Rzadziej wskazywanymi skojarzeniami były brak wysiłku, ułatwienie lub wsparcie (15% ogółu oraz 14% korzystających), a także szybkość jazdy (10% ogółu oraz 17% korzystających). Największa różnica w odczuciach, co do omawianego dwukołowego pojazdu, pojawia się w przypadku skojarzeń z lenistwem i wygodnictwem. W tym przypadku ogół badanych wskazujących na taką cechę wynosi 8%, podczas gdy procent osób korzystających z roweru elektrycznego wynosi 1%. Bariery posiadania roweru elektrycznego Wśród ogółu badanych Polaków głównymi powodami nieposiadania roweru elektrycznego to preferowanie roweru klasycznego (64%) oraz fakt, że rowery elektryczne są zbyt drogie (51%). Osoby korzystające z omawianych pojazdów w pierwszej kolejności pod kątem minusów wskazują na wysoką cenę (47%), rzadziej na to, że wolą rower klasyczny (37%). Ponadto często wymienianymi przez nich powodami są takie aspekty jak: brak możliwości użytkowania go przez cały rok (20%), brak miejsca do przechowywania (19%) oraz preferowanie wypożyczania roweru (19%). Ze względu na wysoką cenę nie kupią go częściej osoby ze średnim wykształceniem (58% ogółu) oraz mieszkańcy wsi (57% ogółu). Zobacz też: Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku Projekt programu dofinansowania jako bodziec rowerowej zmiany Na początku lipca 2024 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przedstawił do konsultacji projekt programu “Mój rower elektryczny”. Jak wskazuje NFOŚiGW w ramach konsultacji wpłynęło ponad pół tysiąca uwag. Najczęściej dotyczyły one zwiększenia kwoty dofinansowania zakupu jednośladu i poszerzenia katalogu kosztów kwalifikowalnych, czyli podlegających refundacji. Według założeń program ma być realizowany w latach 2025-2029, a założony budżet ma wynieść 300 mln złotych, co ma umożliwić zakup ponad 46 tys. rowerów elektrycznych. Projekt zakłada dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych – wynosić ma 50 % kosztów, lecz nie więcej niż 5 tys. złotych. Natomiast w przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego – do 9 tys. złotych. Mój Prąd 6.0: znamy datę i zasady nowego naboru wniosków. Na co i ile środków możesz uzyskać? Źródło: informacja prasowa Santander Leasing Fot.: u_d7hddm5o/pixabay.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.