Elektromobilność Zakaz rejestracji aut spalinowych jednak nie przejdzie? UE zmienia zdanie 10 lutego 2025 Elektromobilność Zakaz rejestracji aut spalinowych jednak nie przejdzie? UE zmienia zdanie 10 lutego 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Nowe przepisy Unii Europejskiej, dotyczące zakazu sprzedaży i rejestracji samochodów spalinowych od 2035 roku wzbudziły wielkie kontrowersje. Przepis ten może jednak nie wejść w życie – największa siła w parlamencie UE mówi “weto”, uznając odwołanie przepisów jako główny postulat swojej partii. Reklama Nowa, zaskakująca narracja – UE rozpocznie dialog W najbliższym czasie Komisja Europejska wraz z jej szefową Ursulą von der Leyen ma zainicjować “strategiczny dialog”, którego głównym tematem będzie przyszłość branży motoryzacyjnej. Rozmowy mają doprowadzić do wypracowania kompromisu między realizacją unijnych celów klimatycznych a strategią zażegnania kryzysu w sektorze motoryzacji. W “strategicznym dialogu” mają wziąć udział m.in. przedstawiciele państw członkowskich, europosłowie, przedstawiciele KE oraz liderzy branży motoryzacyjnej. Ważny głos w debacie będzie mieć największa siła w Parlamencie Europejskim – Europejska Partia Ludowa, która intensywnie domaga się likwidacji tych przepisów jeszcze w 2025 roku. Do partii należą również polscy europosłowie z PO i PSL. Według nich, regulacje dotyczące zakazu sprzedaży i rejestracji samochodów spalinowych niszczą konkurencyjność technologiczną, m.in. biopaliw i paliw syntetycznych, które mogą odgrywać istotną rolę w redukcji emisji CO2, a także być alternatywą dla sektora EV. – Udało się już przyjąć wewnętrzny dokument frakcji EPL, w którym znajdują się dwie główne propozycje. To zaniechanie naliczania począwszy od 2025 r. kar za przekroczenie limitów emisji nowych samochodów dla europejskich producentów oraz rewizja rozporządzenia PE i Rady UE o takim zaostrzaniu norm emisji, które w praktyce prowadzą do zakazu od 2035 r. rejestracji w UE nowych samochodów o napędzie spalinowym – mówi europoseł KO i członek Europejskiej Partii Ludowej, Dariusz Joński. Samochody elektryczne dorównują spalinowym. Przełomowe badania obalają mity Europejska Partia Ludowa przedstawiła 5 najważniejszych postulatów, które według partii mają być ratunkiem dla kulejącej branży motoryzacyjnej: zniesienie zakazu silników spalinowych w celu zapewnienia konkurencyjności technologii inwestycja w infrastrukturę EV zabezpieczenia rynku, w tym nałożenie ceł antysubsydyjnych na chińskich producentów samochodów elektrycznych inwestycje finansowe w innowacje, takie jak sztuczna inteligencja, autonomiczne pojazdy i alternatywne paliwa rewizja regulacji branży motoryzacyjnej – Proponujemy odejść od jakichkolwiek kar dla producentów samochodów spalinowych. Odejść od karania fabryk europejskich, bo to na pewno nie zwiększy konkurencyjności wobec np. ekspansji chińskich samochodów – dodaje Joński. Wielki kryzys branży motoryzacyjnej Rozpoczęcie dialogu związane jest z obszernymi słowami krytyki przedstawicieli sektoru motoryzacyjnego wobec nowych przepisów UE, a także widocznym kryzysem tej branży. Wpływ na ten stan rzeczy mają przede wszystkim wysokie koszty energii w Europie, kary dla producentów pojazdów za przekroczenie emisji CO2 w wyniku regulacji CAFE oraz spadający popyt na samochody EV połączony z napływem tanich elektryków z Chin. Wielkie koncerny motoryzacyjne były zmuszone do zamykania swoich lokalnych fabryk w celu redukcji kosztów. Oprócz przedstawicieli branży, do likwidacji zakazu rejestracji samochodów spalinowych w 2035 nawołują również rządy europejskich państw, m.in. Włoch czy Czech. Zobacz również: NaszEauto w pigułce: to trzeba wiedzieć! Jak złożyć wniosek i na jaką dopłatę można liczyć? [Q&A] Źródło: Interia Moto, Dziennik.pl Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.