Elektromobilność Kraków wyłącza darmowe ładowarki – ceny wyższe niż na większości stacji EV w Polsce. Zmiany od 31 marca 14 lutego 2025 Elektromobilność Kraków wyłącza darmowe ładowarki – ceny wyższe niż na większości stacji EV w Polsce. Zmiany od 31 marca 14 lutego 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Koniec z darmowym ładowaniem samochodów elektrycznych na krakowskich parkingach Park&Ride. Choć radni miejscy nie zgodzili się na podwyższenie opłat za parking, tak wprowadzone zostały opłaty za ładowanie elektryków. Decyzja jest o tyle kontrowersyjna, że kwota za 1 kWh znacznie przewyższa średnią cenę na publicznych stacjach ładowania EV. Sytuacja jest jeszcze gorsza, gdy do tej kwoty dodamy opłatę za parking. Reklama Ładowarki na krakowskich P&R przestaną być darmowe Krakowski Urząd Miasta wprowadza istotne zmiany dla kierowców samochodów elektrycznych i hybrydowych. Ładowarki EV do tej pory były darmowe na parkingach P&R. Teraz proponowana kwota, która zacznie obowiązywać od 31 marca 2025 roku to 2,30 zł za kWh. Na otwartych parkingach, ze względu na różnicę cen dystrybutorów opłata miałaby wynieść 3,50 zł za kWh. Urzędnicy swoją decyzję argumentują rosnącymi kosztami energii przy równoczesnym wzroście popularności sektora EV. W 2023 Miasto Kraków wydało na prąd do ładowarek ponad 300 tys. zł. Według relacji kierowców ze strony PlugShare, umożliwiającej znalezienie stacji do ładowania samochodów elektrycznych na całym świecie, niektóre parkingi P&R niejako już rozpoczęły zmiany. Na parkingu P&R w Swoszowicach według kierowców widnieje informacja, że ładowarki pozostają nieczynne od 11 lutego. Jak informuje ZTP, ładowarki zostały wyłączone w celu uruchomienia ich jako ogólnodostępnych stacji od 31 marca. Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? [MAPA, LISTA] [aktualizacja 02.2025] Najdroższe ładowarki w mieście? Oburzenie wobec nowej uchwały Rady Miasta widoczne jest na stronie PlugShare. Kierowcy udostępniają zdjęcia z kartek informacyjnych od ZTP o awariach i przeprowadzanych diagnostykach ładowarek. W praktyce miasto uniemożliwiło korzystanie z darmowych stacji ładowania już w lutym, choć miały one pozostać bezpłatne do końca marca. Kontrowersje wśród kierowców budzi również kwota, jaką będą musieli zapłacić za kWh na parkingach P&R. Przewidywana cena za 1 kWh ma wynosić 2,30 zł. Ładowarki znajdujące się na krakowskich parkingach P&R to stacje ładujące prądem zmiennym (AC) o maksymalnej mocy 22 kW. Według rankingu cen ładowania w Polsce, sporządzonym przez EV Klub Polska, średnia cena za 1 kWh w przypadku stacji AC wśród operatorów nie przekracza 2 zł. Najpopularniejsi z nich, tacy jak Lidl, Tauron czy GreenWay oferują cenę za 1 kWh między 1,59 a 1,95 zł (stan na 15.01.2025). Z kolei za stację szybkiego ładowania, czyli stację DC, ładującą z mocą maksymalną 150 kWh zapłacimy między 1,90 a 3,19 zł. Najpopularniejsza stacja DC Tesla Supercharger oferuje cenę o 40 groszy niższą niż na krakowskich stacjach AC na Park&Ride. Fot: EV Klub Polska, “Ranking cen ładowania w Polsce”, (dostęp: 14.02.2025 r.) Zbulwersowani kierowcy podkreślają, że miasto poprzez wprowadzenie kontrowersyjnych zmian dla sektora EV zniechęci do korzystania z parkingów P&R. Istotne również są opłaty za parking, które, choć ostatecznie nie zostały podwyższone, wpływają na całkowity koszt “naładowania” samochodu. Obecna kwota to 10 zł, a w przypadku pozostawienia samochodu na parkingu po upływie jednej doby – 250 zł (od 31 marca). Po uwzględnieniu opłaty parkingowej oraz stosunkowo wysokiej ceny za 1 kWh w porównaniu do innych publicznych stacji ładowania, krakowskie parkingi Park&Ride stają się jednymi z najdroższych miejsc do ładowania samochodów elektrycznych w Krakowie. Zobacz również: Zakaz rejestracji aut spalinowych jednak nie przejdzie? UE zmienia zdanie Źródło: Gazeta Krakowska, LoveKraków, PlugShare, EV Klub Polska Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.