Elektromobilność Bolid napędzany… ściekami. Nadchodzi rewolucja w Formule 1? 28 marca 2025 Elektromobilność Bolid napędzany… ściekami. Nadchodzi rewolucja w Formule 1? 28 marca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Organizatorzy wyścigów samochodowych, w tym Formuły 1 od lat zastanawiają się, w jaki sposób można ograniczyć emisję spalin do atmosfery. Inżynierowie i studenci z Anglii wpadli na rewolucyjny pomysł. Stworzyli prototyp bolida, który będzie napędzany… ściekami. Reklama Rewolucyjny pomysł dla ekologicznej przyszłości sportów wyścigowych Studenci i inżynierowie z Uniwersystetu w Wawrick w ramach grupy Warwick Manufacturing Group (WMG) stworzyli przyjazny środowisku prototyp bolida pod nazwą “Waste2Race”. Opracowali oni technologię oczyszczania ścieków, w której mikroorganizmy żywią się odchodami. Skutkiem ubocznym tego procesu jest wodór, który stanowi źródło napędu dla samochodów. Badania, które przyczyniły się do rewolucyjnego pomysłu z Anglii obejmowały analizę sposobu rozkładu ścieków w oczyszczalniach wody na całym świecie. Podczas tego procesu zaobserwowano sposób, zastosowany w pracach inżynierów – wodór uwalniany jest przez mikroby, które rozkładają związki organiczne w odpadach. Te z kolei są skraplane przez inżynierów WMG, którzy następnie wypełniają zbiorniki bolida powstałym wodorem. Ponadto, rozwiązanie to nie uderzy w fanów wyścigów samochodowych, którzy szczególnie cenią “ryk” silnika. Inżynierowie przerobili silnik V6 firmy Revolution Cars, aby mógł spalać wodór i działać jak silnik spalinowy. W konstrukcji wykorzystano również ekologiczne rozwiązania, takie jak włókno węglowe pochodzące z recyklingu, kompozyty pochodzenia roślinnego i odzyskane akumulatory samochodowe. Źródło: Reuters, Youtube (dostęp: 28.03.2025) Ciężarówka wodorowa do zadań specjalnych. Przejechała 2700 km na jednym tankowaniu! Ekologiczny bolid pojawi się na torze już za 5 lat? Według inżynierów, czeka ich jeszcze wiele przeszkód do pokonania. Nadzieję na rewolucję dają jednak wstępne deklaracje, że bolid mógłby trafić do użytku już za pięć lat. Inżynierowie do końca 2025 roku chcą zaprezentować własnego bolida szerokiej publiczności. – Pojawiły się prawdziwe naciski na pojazdy elektryczne i jest całkiem jasne, że w miksie musi być również inny rodzaj energii, więc wodór ma swoją rolę do odegrania – mówi dla BBC Sport dr James Meredith, główny inżynier projektu. Według naukowców, technologia może wytworzyć identyczną moc, jak benzyna, co jest istotne w kwestii samochodów wyścigowych. W planach WMG znajduje się również osiągnięcie rekordu w kwestii najszybszego startu na dystansie mili i kilometra. – Zaczynamy zwiększać skalę procesu i sprawdzamy, co możemy zrobić na skalę przemysłową. Tak więc, jeśli chodzi o faktyczne napędzanie samochodu wodorem w wyścigu, największym wyzwaniem związanym z wodorem jest kształt zbiorników magazynowych i objętość, jaką zajmują – mówi dr James Meredith. W 2019 roku organizatorzy Formuły 1 ogłosili, że do 2030 roku wprowadzą rozwiązania, aby osiągnąć neutralność w kwestii emisji dwutlenku węgla. Zmiany mają obejmować zastosowanie wydajniejszych silników. W 2026 roku mają zostać wprowadzone przepisy, według których wystawiane do wyścigu samochody mają być mniejsze, zwinniejsze i posiadające w 100 proc. zrównoważone paliwo. Zobacz również: Układ wydechowy w elektrykach. Nowy patent może zapobiegać pożarom aut elektrycznych Źródło: BBC Sport, jalopnik.com, warwick.ac.uk Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.