Elektromobilność Małopolska stawia na elektromobilność: miasta inwestują w autobusy elektryczne 25 kwietnia 2025 Elektromobilność Małopolska stawia na elektromobilność: miasta inwestują w autobusy elektryczne 25 kwietnia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Wraz z wiosną zielenią się nie tylko drzewa, ale także drogi w Małopolsce dzięki inwestycjom w nisko i zeroemisyjny transport zbiorowy. Większe miasta regionu zdecydowały się sięgnąć po środki z publicznych pieniędzy i zmodernizować flotę swoich pojazdów. Takie zakupy to większe zużycie energii, ale wpisują się w europejskie plany klimatyczne. Reklama Dlaczego autobusy elektryczne? Powodem, dla którego jednostki samorządowe inwestują w zakup droższych pojazdów elektrycznych zamiast pozostać przy jednostkach o tradycyjnym napędzie jest ich kilka: nie emitują spalin (mniejszy smog) są bardzo ciche (mniej hałasu) mają lepsze przyspieszenie (ważne przy miejskiej jeździe) koszty eksploatacji są niższe (ekonomia) wsparcie z funduszy unijnych i krajowych Dwie największe wady zielonych autobusów to ich relatywnie mały zasięg i wysoki koszt, który jednak przy dłuższej eksploatacji zaczyna przynosić oszczędności. Fundacja Obrony Środowiska przedstawiła analizę, z które wynika, że w ciągu 12-letniego okresu ,,życia” elektrycznego autobusu jego całkowity koszt posiadania jest o 12% niższy niż spalinowych odpowiedników. Dlatego zwłaszcza w mniejszych miastach szczególnie ważny jest aspekt dofinansowań (KPO albo NFOŚ), które pomagają dokonać modernizacji floty na zielone autobusy. Ruszają nabory wniosków na rozwój elektromobilności. Co się zmieni? Inwestycje w Małopolsce Największe miasta Małopolski zdecydowały w ostatnim czasie na wykorzystanie możliwości, jakie dają dostępne programy i zakup elektrycznych pojazdów, by wzmocnić swoje możliwości komunikacyjne, ale także wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów. Obecnie preferowanym rozwiązaniem są nowe autobusy zeroemisyjne lub z silnikiem typu hybrid. W tym drugim przypadku silnik spalinowy wspomagany elektrycznym, odzyskującym energię z hamowania i przekazuje ją do baterii. W ten sposób pojazd zużywa mniej paliwa i emituje mniej zanieczyszczeń. W ostatnim czasie następujące samorządy dokonały zakupów: Miasto Kraków kupiło 37 niskopodłogowych pojazdów Solaris Urbino 12 – rynkowa wartość jednego takiego pojazdu to około 1,6 miliona złotych netto. Miasto Tarnów podpisało umowę na zakup 17 pojazdów wraz ze stacjami ładowania i przeszkoleniem kierowców dzięki wsparciu z NFOŚ, które wyniesie 51 milionów złotych przy całkowitym koszcie projektu 67 milionów złotych. Miasto Nowy Sącz podpisało umowę na 5 elektrycznych autobusów marki Irizar, które wyjadą na ulice w 2026 roku z czego prawie 11 milionów złotych pochodzi z KPO i prawie 17 milionów złotych całej inwestycji. Gmina Wadowice dzięki dotacji dokona zakupu 10 nowych niskopodłogowych i niskoemisyjnych autobusów. Otrzymała na ten cel blisko 15 milionów złotych unijnej dotacji na realizację projektu poprawiający jakość transportu zbiorowego. Gmina Bochnia ogłosiła przetarg na zakup i dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych. Projekt o wartości 5,6 mln zł otrzymał dofinansowanie w wysokości 3,83 mln zł ze środków KPO i Zwiększenia Odporności. Przyszłość elektromobilności Pomimo postępów, Polska stoi przed wyzwaniami takimi jak rozwój infrastruktury ładowania, programów wsparcia oraz magazynowania energii powstałej z OZE. Firmy wciąż rozwijają technologie pozwalające osiągnąć większą wydajność ładowania i osiągów ,,elektryków”. Już od 2035 roku, zgodnie z rozporządzeniami Unii Europejskiej, w Polsce i całej wspólnocie, nie będzie można sprzedawać nowych samochodów spalinowych. Coraz większa ilość pojazdów na energię elektryczną sprawia, że rośnie zapotrzebowanie w systemie. Powstają nowe elektrownie, ale to wciąż za mało. Wylicza się, że bez dodatkowych projektów na produkcję energii już w 2034 roku osiągniemy deficyt mocy sięgający 9,4 GW. Dlatego kluczowa do osiągnięcia celów związanych z transformacją transportu i zachowaniem pozytywnego bilansu energetycznego będzie współpraca rządów i samorządów z sektorem prywatnym. Zobacz również: Przełom w elektromobilności: ładowanie EV tak samo szybkie, jak tankowanie benzyny Źródła: Portal Samorządowy, Fundusze Europejskie, Radio Kraków, Bochnianin, Sądeczanin, Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.