Elektromobilność Elektryczne samochody w Rajdzie Dakar – czy przyszłość rajdów jest zeroemisyjna? 12 maja 2025 Elektromobilność Elektryczne samochody w Rajdzie Dakar – czy przyszłość rajdów jest zeroemisyjna? 12 maja 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Rajd Dakar – symbol ekstremalnej wytrzymałości, pustynnego pyłu i ryku silników spalinowych – zmienia swoje oblicze. Coraz więcej pojazdów korzysta z napędów elektrycznych i niskoemisyjnych. Czy w sercu najbardziej wymagającego rajdu świata rodzi się przyszłość zrównoważonej mobilności? Reklama Spis treści ToggleDakar – nie tylko kurz i spalinyDakar Future – strategia zmiany do 2030 rokuElektromobilność w terenie – testy dla przyszłości cywilnejEkstremalne warunki – idealne środowisko dla innowacjiJeśli Dakar może, to my też Dakar – nie tylko kurz i spaliny Rajd Dakar od lat kojarzy się z potem, kurzem i benzyną. To jeden z najbardziej prestiżowych i wymagających rajdów terenowych na świecie, gdzie technologia jest testowana w ekstremalnych warunkach. Ale od kilku lat na tej pustynnej scenie pojawiają się nowi bohaterowie – pojazdy elektryczne, hybrydy i konstrukcje zasilane paliwami alternatywnymi. Jednym z przełomowych projektów jest Audi RS Q e-tron – zaawansowany prototyp elektryczny wyposażony w spalinowy generator (tzw. range extender), który zasila silniki elektryczne. Już w 2022 roku zespół Audi Sport wygrał kilka etapów Rajdu Dakar, udowadniając, że elektromobilność może być skuteczna nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach off-roadowych. Dakar Future – strategia zmiany do 2030 roku Organizator rajdu, Amaury Sport Organisation (ASO), w 2021 roku ogłosił plan transformacji pod nazwą „Dakar Future”, którego celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 roku. W ramach tej strategii realizowane są m.in. następujące działania: promowanie alternatywnych napędów, takich jak pojazdy elektryczne (EV), wodorowe oraz zasilane e-paliwami, instalacja paneli fotowoltaicznych i mobilnych magazynów energii w biwakach i punktach serwisowych, wprowadzanie limitów emisji i nowych regulaminów technicznych wspierających rozwiązania przyjazne środowisku. W Rajdzie Dakar 2025 nie wystartowały w pełni elektryczne samochody rajdowe, a Audi zakończyło swój projekt RS Q e-tron po sezonie 2024. Mimo to organizatorzy kontynuują rozwój ekologicznych technologii poprzez inicjatywę „Mission 1000”, której celem jest testowanie alternatywnych napędów w ekstremalnych warunkach. W ramach tej kategorii wzięło udział pięć pojazdów, w tym elektryczne motocykle, buggy napędzane wodorem oraz ciężarówka hybrydowa zasilana mieszanką wodoru i biopaliwa HVO. Przykładem jest MAN TGA 6×6 zespołu KH7-Ecovergy Team – unikalny pojazd z napędem hybrydowo-wodorowym. Z kolei Toyota GAZOO Racing zastosowała w Dakarze 2025 biopaliwo produkowane w 70% ze składników odnawialnych, co pozwoliło znacząco ograniczyć emisje CO₂ w porównaniu do konwencjonalnych paliw. Co piąty nowy samochód na świecie jest elektryczny. Rewolucja na kołach przyspiesza – ale nie wszędzie Elektromobilność w terenie – testy dla przyszłości cywilnej Dakar to nie tylko widowisko – to także poligon doświadczalny dla technologii, które mogą inspirować rozwój rozwiązań stosowanych w samochodach produkcyjnych. Systemy zarządzania energią, chłodzenia akumulatorów czy odzysku energii (rekuperacja), testowane w ekstremalnych warunkach, przyczyniają się do udoskonalania technologii w SUV-ach i pickupach przeznaczonych do codziennego użytku. Coraz więcej zespołów sięga także po panele fotowoltaiczne jako źródło zasilania zaplecza serwisowego czy systemów telemetrycznych – to rozwiązania, które mogą znaleźć zastosowanie w mobilnych instalacjach przyszłości. Ekstremalne warunki – idealne środowisko dla innowacji Wysokie temperatury, piasek, wstrząsy i kurz – to warunki, w których każda technologia musi przejść prawdziwą próbę. Jeśli elektryczne napędy są w stanie przetrwać rajd o długości ponad 8 000 km w ekstremalnych warunkach, to bez problemu poradzą sobie również w codziennym użytkowaniu. To silny sygnał, że nawet ekstremalne sporty motorowe mogą czerpać z energii odnawialnej i rozwiązań przyjaznych środowisku. Granica między „zielonym” a „wydajnym” coraz bardziej się zaciera. Jeśli Dakar może, to my też To, co jeszcze niedawno wydawało się nierealne – elektryk pokonujący pustynię – dziś staje się rzeczywistością. Rajd Dakar pokazuje, że zmiana jest możliwa nawet tam, gdzie liczy się przede wszystkim moc, wytrzymałość i niezawodność. A skoro Dakar zmierza w kierunku zeroemisyjności, tym bardziej mogą to zrobić nasze miasta, firmy i gospodarstwa domowe. Zobacz też: Bolid napędzany… ściekami. Nadchodzi rewolucja w Formule 1? Źródło: dakar.com, audi-mediacenter.com, gaussin.com Fot.: AP. Julita Ważna Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.