Elektromobilność Polski bolid hybrydowy łączy technologię i ekologię. Młodzi inżynierowie rozwijają elektromobilność 28 maja 2025 Elektromobilność Polski bolid hybrydowy łączy technologię i ekologię. Młodzi inżynierowie rozwijają elektromobilność 28 maja 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Nowoczesny bolid CMS-09 to połączenie napędu spalinowego i elektrycznego, zaprojektowane przez młodych konstruktorów z myślą o przyszłości motoryzacji. Projekt pokazuje, że innowacje w duchu zrównoważonego transportu mogą powstawać także lokalnie – dzięki połączeniu wiedzy technicznej, ekologicznego podejścia i młodzieńczego zapału. Reklama Spis treści ToggleTechnologia i pasjaElektryzujący projekt studentówEdukacja i przemysł – wspólna droga do transformacjiDlaczego to ważne dla Polski?Inżynieria, która zostaje w kraju Technologia i pasja CMS-09 to najnowszy bolid zaprojektowany przez studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej z zespołu Cerber Motorsport – efekt wieloletniego projektu rozwijanego z pasją i konsekwencją. Prezentacja pojazdu miała miejsce 26 maja podczas Podlaskiego Pikniku Ekomobilności, ale sam projekt to efekt miesięcy intensywnej pracy, badań i testów. CMS-09 to hybrydowy bolid wyścigowy o napędzie spalinowo-elektrycznym, zaprojektowany zgodnie z wymaganiami międzynarodowych zawodów Formuła Student. Choć pojazd powstał z myślą o rywalizacji, jego największą wartością jest to, że stanowi platformę edukacyjną dla przyszłych inżynierów elektromobilności i zrównoważonego transportu. Elektryczne samochody w Rajdzie Dakar – czy przyszłość rajdów jest zeroemisyjna? Elektryzujący projekt studentów Zespół Cerber Motorsport nie po raz pierwszy udowadnia, że pasja do technologii może iść w parze z ekologicznym myśleniem. Już wcześniejsze wersje bolidu zdobywały nagrody na arenie międzynarodowej, ale CMS-09 wyróżnia się jeszcze większym zaawansowaniem technicznym. W nowym pojeździe zastosowano m.in.: lekką, kompozytową konstrukcję, innowacyjne rozwiązania w zakresie chłodzenia i odzyskiwania energii, napęd, który pozwala na testowanie różnych wariantów zasilania: spalinowego, elektrycznego i hybrydowego. To funkcjonalna platforma badawcza testująca przyszłościowe rozwiązania dla niskoemisyjnego transportu. Edukacja i przemysł – wspólna droga do transformacji Choć CMS-09 nie jest seryjnym pojazdem, projekt ten stanowi ważny element edukacyjny na drodze do transformacji transportu. Łączy innowację i praktykę w jednym – studenci uczą się nie tylko projektowania, ale też pracy zespołowej, zarządzania projektem i poszukiwania finansowania. Tego typu inicjatywy pokazują, że uczelnie techniczne w Polsce mogą być realnym zapleczem dla rozwoju elektromobilności, o ile otrzymają odpowiednie wsparcie. Praktyczne kompetencje zdobywane przy tworzeniu takich bolidów są dokładnie tym, czego potrzebuje polska gospodarka niskoemisyjna – zarówno w sektorze motoryzacyjnym, jak i w całym łańcuchu innowacji. Dlaczego to ważne dla Polski? Wobec globalnego przyspieszenia w kierunku elektromobilności – zarówno ze strony producentów, jak i instytucji regulacyjnych – Polska potrzebuje własnych, wykwalifikowanych specjalistów w tym obszarze. Inicjatywy takie jak CMS-09 nie tylko promują technologię, ale też pomagają zatrzymać młodych zdolnych inżynierów w kraju. To również dowód na to, że przyszłość transportu może być projektowana w Polsce – nie tylko w wielkich koncernach, ale także w pracowniach politechnik i zespołach studenckich, które prezentują swoje innowacje na wydarzeniach promujących ekoświadomość. Inżynieria, która zostaje w kraju Bolid CMS-09 to coś więcej niż studencki projekt – to sygnał, że polska młodzież techniczna rozumie wyzwania przyszłości i aktywnie w nich uczestniczy. W dobie kryzysu klimatycznego, transformacji energetycznej i rosnącego zapotrzebowania na zielone innowacje, warto wspierać takie inicjatywy. To właśnie one mogą zbudować fundament pod krajową elektromobilność nowej generacji. Zobacz też: Kredyty za energię z OZE – szansa na tańszy transport elektryczny w Polsce Źródło: geekstok.pl, Formuła Student Poland Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.