2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pociąg przyszłości na polskim torze. Czym ICE 3neo różni się od Pendolino?

Pociąg przyszłości na polskim torze. Czym ICE 3neo różni się od Pendolino?

W lipcu na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie pojawił się niemiecki pociąg dużych prędkości ICE 3neo. To jednostka mogąca osiągać 320 km/h, a mimo to testy odbywają się w Polsce, gdzie infrastruktura nie pozwala przekroczyć 200 km/h. To nie paradoks, lecz znak kierunku, w jakim zmierzają europejskie koleje dużych prędkości.

925x200 5
Reklama

ICE 3neo w Żmigrodzie

7 lipca rozpoczęły się testy pociągu ICE 3neo (z serii Siemens Velaro) na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Jednostka należąca do Deutsche Bahn jest przystosowana do jazdy z prędkością 320 km/h, ale polski tor testowy – zamknięta pętla o długości 7,7 km – nie służy do sprawdzania maksymalnych osiągów. Testowane są inne parametry, m.in.:

  • kompatybilność elektromagnetyczna z infrastrukturą torową i zasilaniem,
  • układy hamulcowe przy różnych obciążeniach,
  • emisja hałasu,
  • zachowanie pojazdu na łukach i przy zmianach prędkości.

Pociąg przechodzi także próby eksploatacyjne związane z interoperacyjnością, czyli dostosowaniem do różnych systemów sygnalizacji i zasilania obowiązujących w Europie. ICE 3neo jest przystosowany do jazdy pod napięciami 15 kV AC, 25 kV AC i 3 kV DC, czyli napięcie obowiązujące w Polsce.

Dlaczego Polska?

Choć Polska nie ma jeszcze infrastruktury dla prędkości powyżej 200 km/h, tor w Żmigrodzie to jedyny taki ośrodek w regionie, gdzie można prowadzić pełnoskalową weryfikację  zgodności pojazdów z europejskimi normami kolejowymi. Siemens i Deutsche Bahn testują ICE 3neo w Polsce, ponieważ:

  • tor testowy należy do Instytutu Kolejnictwa, który posiada niezbędne certyfikaty i zaplecze badawcze,
  • Polska należy do krajów systemu ERA (Europejskiej Agencji Kolejowej), więc testy są uznawane w całej UE,
  • ICE 3neo ma docelowo obsługiwać połączenia transgraniczne Berlin–Warszawa i Berlin–Paryż, więc potrzebna jest certyfikacja w polskich warunkach.

Pociągi ICE 3neo mają w przyszłości obsługiwać bezpośrednie połączenia między Berlinem a Warszawą oraz między Niemcami a Francją – stąd konieczność dopuszczenia ich do ruchu w Polsce, Francji i innych krajach Europy Środkowej.

Obecnie Deutsche Bahn zamówiło 90 jednostek ICE 3neo, spośród których 29 już zostało dostarczonych. Co istotne, firma właśnie przeznaczyła 200 mln EUR na przystosowanie 32 z tych pociągów do ruchu transgranicznego w Polsce i Francji, co może umożliwić uruchomienie bezpośrednich połączeń Berlin-Warszawa i Berlin-Paryż już od 2031 r.

ICE 3neo kontra Pendolino

Polscy pasażerowie znają już szybkie pociągi – Pendolino kursujące na trasach PKP Intercity. Dlaczego więc Deutsche Bahn testuje zupełnie inną technologię?

ICE 3neo to pociąg przyszłości dla nowych, prostych tras dużych prędkości, takich jak planowane linie CPK. W przeciwieństwie do Pendolino, nie posiada systemu przechyłu pudła, co oznacza, że nie może pokonywać ostrych zakrętów z większą prędkością. Dlatego Pendolino lepiej sprawdza się na istniejących, krętych liniach, a ICE 3neo jest optymalny dla nowej infrastruktury budowanej z myślą o prędkościach rzędu 250–320 km/h.

AD 4nXe3WCJ JRnpfDF Akau6OUcyUo3mt m8gagh57aXIQ mDDhpDlJ bOaPFok6FuBI45Jq11FF7AhKbeFyBYyF6yMo8WtA0Xow9afeVKHsZc6OYa4daUFfJo89zSciODn5GiLxpD Jw?key=01nqTItg

Transport przyszłości a infrastruktura dziś

Słusznie wielu zadaje pytanie: „Po co testować pociąg 320 km/h w kraju, gdzie nie ma takich torów?” Odpowiedź jest prosta: bo kolej dużych prędkości nie powstaje z dnia na dzień. ICE 3neo to pojazd, który będzie użytkowany przez 30-40 lat. Musi być gotowy na przyszłość. A przyszłość ta obejmuje także Polskę.

Planowana linia CPK ma osiągać prędkości do 250-320 km/h, co oznacza, że tabor taki jak ICE 3neo będzie mógł w pełni wykorzystać swoje możliwości. Dodatkowo, pociągi będą pokonywać granice, a to oznacza, że muszą być dopuszczone i przetestowane w różnych krajach, także w Polsce.

AD 4nXchdJjUB8ripGmqxwz lOoKVn D5cgYz7HMnzsFjGlb5AwPFFO1DUetRfHf0LxRZ 9gmKfltMKdnMqSlGVLzF8nP3RpK9WX7nohTxXG5u04dyPZpSz7wm3yoAFIoklRqnbPk 5EZw?key=01nqTItg

Zielony transport i niskoemisyjna mobilność

Nie bez znaczenia jest aspekt klimatyczny. Kolej dużych prędkości jest obecnie najbardziej niskoemisyjną formą transportu masowego (poza rowerem). Jeden pociąg ICE 3neo może zastąpić kilkaset samochodów i kilkadziesiąt krótkodystansowych lotów.

W połączeniu z energią pochodzącą z OZE (np. w Niemczech coraz więcej sieci kolejowej jest zasilane energią wiatrową i solarną), rozwój tego typu pociągów staje się kluczowy dla redukcji emisji CO₂ w Europie.

Testujemy dziś, by jeździć szybciej i czyściej jutro

Pojawienie się ICE 3neo w Żmigrodzie to etap przygotowań do wdrożenia nowego standardu w europejskim transporcie kolejowym. Kolej dużych prędkości wchodzi w nowy etap – bardziej zrównoważony, interoperacyjny i przyszłościowy. Nawet jeśli dziś w Polsce nie pojedzie 320 km/h, to:
– testy umożliwiają międzynarodową certyfikację,
– rozwijają polskie zaplecze badawcze i know-how,
– wspierają zieloną transformację transportu.

Dla pasażerów to może tylko ciekawostka, ale dla infrastruktury i klimatu, wyraźny sygnał, że przyszłość już nadjechała. A Polska staje się jej ważną częścią.

Zobacz też: Latające taksówki w Dubaju a polska elektromobilność

Źródło: rynek-kolejowy.pl, Siemens Mobility, railwaypro.com 

Fot.: arch. Siemens Mobility

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.