Elektromobilność Tramwaj bez torów? Testy nowego modelu niskoemisyjnego transportu miejskiego 28 lipca 2025 Elektromobilność Tramwaj bez torów? Testy nowego modelu niskoemisyjnego transportu miejskiego 28 lipca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W Liverpoolu rozpoczęto testy nowatorskiego pojazdu, który może zmienić sposób organizacji miejskiego transportu. Glider, przypominający tramwaj, porusza się bez torów i sieci trakcyjnej – to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na szybkie, elastyczne i niskoemisyjne środki komunikacji. Rozwiązanie to może zainspirować inne miasta, zwłaszcza tam, gdzie budowa klasycznej infrastruktury tramwajowej jest nieopłacalna lub niemożliwa. Reklama Elektryczna rewolucja na asfaltowych drogach Nowy środek transportu, łączy zalety klasycznego tramwaju i autobusu. Pojazd jest w pełni elektryczny, nie wymaga sieci trakcyjnej ani torowisk. Korzysta z pasów drogowych dzięki optycznemu naprowadzaniu, GPS i systemom LIDAR. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie pojazdu z wysoką precyzją, bez ingerencji w infrastrukturę drogową. Testowany model glidera mierzy 18 metrów długości i może przewozić ponad 100 pasażerów, oferując o 30% większą pojemność niż standardowy autobus piętrowy. To szczególnie istotne w zatłoczonych aglomeracjach, gdzie liczy się maksymalne wykorzystanie przestrzeni przy jednoczesnym ograniczaniu liczby pojazdów na drogach. Pojazd wyposażono w udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością oraz przestrzeń na rowery, wózki i bagaż. Projekt jest częścią regionalnej strategii transportowej o wartości 1,6 miliarda funtów, która zakłada pełne wdrożenie pojazdów typu glider do 2028 roku. Pociąg przyszłości na polskim torze. Czym ICE 3neo różni się od Pendolino? Taniej i bez emisji: alternatywa dla tramwajów Projekt glidera wpisuje się w rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania transportowe, które nie tylko redukują emisje CO₂, ale też są skalowalne i opłacalne ekonomicznie. Budowa klasycznej infrastruktury tramwajowej jest kosztowna, czasochłonna i wymaga wieloletnich przygotowań. Tymczasem glidery mogą poruszać się po istniejących drogach, a jedyne inwestycje infrastrukturalne to przystanki i punkty ładowania. Dla miast średniej wielkości, także w Polsce, to rozwiązanie może być szansą na wdrożenie transportu publicznego nowej generacji bez ogromnych nakładów. Koszt wdrożenia jest niższy, a elastyczność tras pozwala szybciej reagować na potrzeby mieszkańców. Dzięki temu możliwe staje się zwiększenie udziału zeroemisyjnego transportu publicznego, także w miejscach, gdzie dotąd uznawano takie rozwiązania za zbyt kosztowne. Od testu do transformacji Testy glidera potrwają do końca 2025 roku i mają na celu ocenę jego przydatności w realnych warunkach miejskich. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, flota takich pojazdów ma zostać wdrożona w całym regionie metropolitalnym. To przykład, że nawet w czasach napiętych budżetów samorządowych, transformacja transportu publicznego może postępować szybko, o ile postawi się na elastyczne i niskoemisyjne rozwiązania. Zobacz też: Formuła E – wyścigi, które napędzają rozwój elektromobilności Źródła: Liverpool City Region Combined Authority, Reuters, Environment Journal Fot.: LiverpoolWorld Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.