Elektromobilność Program NaszEauto po wrześniu 2025: mniej pieniędzy, więcej wniosków, mało wypłat 06 października 2025 Elektromobilność Program NaszEauto po wrześniu 2025: mniej pieniędzy, więcej wniosków, mało wypłat 06 października 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Choć wnioskujących o dopłaty do elektryków przybywa, budżet programu został zmniejszony o pół miliarda złotych. Niestety, tempo wypłat pozostaje niskie – we wrześniu pieniądze otrzymało jedynie 127 nowych beneficjentów. Reklama Zmiany w programie dopłat do elektryków Na początku września informowaliśmy, że w programie NaszEauto pozostało jeszcze 1,2 mld złotych do wykorzystania w budżecie. Przez miesiąc zmieniło się bardzo wiele i obecnie w budżecie pozostało zaledwie 484 mln złotych do dyspozycji beneficjentów. Tak znaczaca różnica nie jest jednak spowodowana rekordową liczbą wniosków w ostatnim miesiącu, ale zmianami formalnymi, które dotknęły program. W wyniku zmian zmniejszono budżet programu z 1,6 mld złotych do ok. 1,1 mld złotych, zlikwidowano premię za niski dochód, ale dodano możliwość wnioskowania o wsparcie do pojazdów w kategorii M2, czyli aut dostawczych i małych busów (do 5 ton), a także rozszerzono grupę beneficjentów. Teraz w programie, oprócz osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, mogą wziąć udział także organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze. Chociaż zmiany miały na celu zwiększyć atrakcyjność programu, wielu ekspertów zastanawiało się, jak ma się do tego przyczynić odcięcie puli 500 mln złotych. Konsultacje społeczne w sprawie planowanych zmian trwały tylko tydzień – od 5 września do 12 września 2025 roku, a mimo to złożono około 700 uwag do programu. Obecnie czekamy na udostępnienie wniosków z tych konsultacji do informacji publicznej. Chociaż nie wiemy co skłoniło wnioskodawców do podjęcia decyzji o przystąpieniu do programu, to we wrześniu chętnych było najwięcej w kilkumiesięcznej historii programu. Biurokracja dławi elektromobilność. Program NaszEauto wypłacił tylko 11 dotacji w sierpniu NaszEauto we wrześniu 2025 Dane z dnia 1 października 2025 roku wskazują, że ogólna liczba wniosków wynosi już ponad 15 tys., a w ciągu ostatniego miesiąca złożono 3711 wniosków. To oznacza, że stopniowo w programie przybywa coraz więcej wniosków. W sierpniu było to 2697, a w lipcu 2497, co pokazuje rosnącą liczbę chętnych. Istnieje coraz bardziej zauważalny podział między liczbą wniosków złożonych o leasing a tymi złożonymi na zakup auta elektrycznego. Na leasing lub wynajem długoterminowy zdecydowało się już 11640 osób, których łączna wartość wniosków wynosi 354 mln złotych. Jednak tylko 720 osób z tej grupy ma już zatwierdzony wniosek, a wypłaty, o łącznej sumie prawie 8 mln złotych, otrzymały 284 osoby. Przez okres września wypłacono pieniądze kolejnym 65 beneficjentom. W grupie beneficjentów, których wnioski dotyczyły zakupu auta elektrycznego znajduje się 4007 osób, którzy łącznie mogą otrzymać 130 mln złotych. Obecnie 483 osoby mają już zatwierdzone wnioski, a 190 otrzymało pieniądze (6,2 mln złotych). Oznacza to, że przez cały miesiąc wypłacono w tej kategorii 62 wnioski. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczął także informowanie o liczbie odrzuconych wniosków, których jest obecnie już 251 (7 mln złotych). Stanowi to 1,6% z sumy składanych dotychczas wniosków. Kongres Nowej Mobilności Na wzrost zainteresowania elektromobilnością miał w Polsce w ostatnim miesiącu wpływ Kongres Nowej Mobilności organizowany w dniach 23-25 września w Katowicach. Wydarzenie organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) przyciągnęło do stolicy Górnego Śląska 7,5 tys. odwiedzających oraz niemal 600 prelegentów z całego świata. Program nie koncentrował się jedynie na transporcie, ale także umiejscawiał sektor w kontekście innych gałęzi przemysłu pokazując na kluczową rolę nowoczesnej i dobrze zintegrowanej gospodarki. Tegoroczna odsłona KNM przeszła do historii jako największa i najbardziej udana ze wszystkich edycji. Liczba uczestników była niemal trzykrotnie większa niż w ubiegłym roku, również liczba i jakość prelegentów była na topowym poziomie, co pokazuje, jak duża jest potrzeba organizacji tego wydarzenia. W porównaniu z 2024 rokiem możemy jednoznacznie stwierdzić, że wrócił lepszy czas dla nowej mobilności i tę atmosferę czuliśmy podczas KNM-u – mówiła Agata Wiśniewska-Mazur, Członek Zarządu PSNM. Dla entuzjastów aut elektrycznych przygotowano wystawy, przeprowadzono dyskusje oraz możliwość jazdy testowej dostępnymi elektrykami. Z kolei Forum Innowacji, czyli wyjątkowe wydarzenie towarzyszące było w całości poświęcone nowatorskim projektom technologicznym i naukowym realizowanym w Polsce. Na decyzję o zakupie auta elektrycznego znacząco mogło wpłynąć podpisanie międzysektorowego porozumienia, podpisane przez kluczowych przedstawicieli sektora energetycznego. Dokument koncentruje się na zwiększeniu współpracy w przyłączeniu do sieci infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Może to być ważny impuls wsparcia dla sektora elektromobilności w Polsce, dla tych, którzy wstrzymywali się z zakupem elektryka ze względu na infrastrukturę ładowania w Polsce, która wciąż nie jest tak rozwinięta jak w krajach Europy Zachodniej. Zobacz też: 60 tys. stacji ładowania do 2030 roku? Nowe porozumienie przyspieszy rozwój elektromobilności w Polsce Źródła: NaszEauto.pl, NFOŚiGW, MKiŚ, Gov, Kongres Nowej Mobilności, Fot. Canva (frimufilms) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.