Zmiany klimatu Turbulencje coraz silniejsze przez zmiany klimatu. Lotnictwo w centrum kryzysu 26 października 2025 Zmiany klimatu Turbulencje coraz silniejsze przez zmiany klimatu. Lotnictwo w centrum kryzysu 26 października 2025 Przeczytaj także Zmiany klimatu Dlaczego bociany zimują w Polsce? Zmiany klimatu a nowe zwyczaje migracyjne Coraz więcej bocianów pozostaje w Polsce na zimę, co jeszcze niedawno było zjawiskiem marginalnym. Łagodniejsze zimy, wyższe temperatury i krótsze okresy mrozów sprawiają, że ptaki znajdują tu wystarczająco pożywienia i bezpieczne miejsca do przetrwania. Specjaliści podkreślają, że choć zimujące bociany wciąż należą do rzadkości, ich obecność nie zawsze oznacza konieczność udzielania im pomocy. Zmiany klimatu Arktyka ociepla się szybciej, niż przewidywano. COP30 apeluje o globalną ochronę oceanów Głębokie wody Oceanu Arktycznego zaczynają ocieplać się szybciej, niż zakładali naukowcy. To zjawisko, w dużej mierze napędzane przez emisje gazów cieplarnianych i zmiany w cyrkulacji oceanicznej, może wkrótce wywołać konsekwencje dla całego klimatu półkuli północnej – od południowej Europy po regiony polarne. Zakończony COP30 w Belém podkreślił pilną potrzebę ochrony oceanów i włączenia ich w globalną strategię klimatyczną. Turbulencje to jeden z najmniej lubianych aspektów podróży lotniczych, szczególnie dla osób o wrażliwych żołądkach. Turbulencje mogą być spowodowane różnymi czynnikami, od warunków atmosferycznych, przez prądy strumieniowe, po warunki pogodowe. To nie tylko dyskomfort dla pasażerów, ale także wyzwanie dla branży lotniczej w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności operacyjnej. Ze względu na zmiany klimatu, ich liczba rośnie. Reklama Trzy typy turbulencji w samolocie Chociaż turbulencje stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa, to poważne konsekwencje zdarzają się rzadko. Najczęściej jest to niepokojące doświadczenie, podczas którego personel pokładowy prosi o zapięcie pasów bezpieczeństwa. Najnowsze badania opublikowane w czasopiśmie ,,Geophysical Research Letters”, ujawniają znaczny wzrost turbulencji w czystym powietrzu. Istnieją trzy główne rodzaje turbulencji, które wpływają na lotnictwo: Turbulencje czystego powietrza – występują na dużych wysokościach w pobliżu prądów strumieniowych, bez żadnych wizualnych sygnałów, takich jak chmury. Są spowodowane silnymi zmianami wiatru na krótkich dystansach. Mogą być szczególnie niebezpieczne, ponieważ trudno je wykryć i przewidzieć. Turbulencje fal górskich – powstają, gdy stabilne masy powietrza przepływają nad pasmami górskimi, tworząc oscylujące fale, które mogą rozprzestrzeniać się daleko w kierunku wiatru i osiągać wysokości przelotowe. Turbulencje konwekcyjne – są związana z burzami i wysokimi chmurami kłębiastymi, które przez silny pionowy ruch powietrza doprowadzają do nagłych i gwałtownych turbulencji. Czy polecimy na prąd? Nowa technologia zwiększa szanse na elektryczne samoloty Jak zmiany klimatu nasilają turbulencje? Zmiany klimatu powodują wzrost intensywności i częstotliwości turbulencji z powodu trzech głównych czynników: zaburzeń w prądach strumieniowych, ochładzania się górnych warstw atmosfery oraz nasilania się burz. Wraz z ocieplaniem się klimatu rośnie kontrast temperatur między równikiem a biegunami, co prowadzi do wzmocnienia prądów strumieniowych i zwiększenia ścinania się wiatru w górnych partiach atmosfery. Skutkuje to częstszym występowaniem turbulencji czystego powietrza, które są najtrudniejsze do przewidzenia. Badania profesora Paula Williamsa oraz publikacje w czasopiśmie ,,Geophysical Research Letters” potwierdzają, że umiarkowane i silne turbulencje tego typu występują coraz częściej. Obserwacje poczynione nad północnym Atlantykiem wskazują, że ich liczba wzrosła o 55% między 1979 a 2020 rokiem. Dodatkowo, podczas gdy dolne warstwy atmosfery ogrzewają się, górne ulegają ochłodzeniu. Ta różnica temperatur zwiększa niestabilność powietrza i sprzyja powstawaniu bardziej złożonych układów wiatru. Cieplejsze powietrze zatrzymuje też więcej pary wodnej, co prowadzi do częstszych i silniejszych burz, potęgując turbulencje konwekcyjne. Turbulencje – coraz poważniejsze wyzwanie dla lotnictwa W obliczu nasilających się skutków zmian klimatu bezpieczeństwo podróży lotniczych może stać się coraz trudniejsze do utrzymania. Rosnąca liczba i siła turbulencji to tylko jeden z wielu przykładów, jak globalne ocieplenie wpływa na codzienne życie. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i wdrażanie bardziej zrównoważonych technologii w najbardziej emisyjnych sektorach jest kluczowe, aby w przyszłości latanie pozostało bezpieczne, przewidywalne i przyjazne dla środowiska. Tymczasem w Polsce turbulencje czystego powietrza występują nie tylko na niebie, ale także na ziemi. Program dopłat do wymiany źródeł ciepła i termomodernizacji ,,Czyste Powietrze”, który miał obniżyć emisję szkodliwych gazów zimą oraz zmniejszyć smog, boryka się z biurokratycznymi przeciwnościami. Mimo ogromnego zainteresowania obywateli program nie realizuje swojej misji, bo odpowiedzialne za przetwarzanie wniosków Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) nie wypłacają pieniędzy. Sfrustrowani miesiącami oczekiwania poszkodowani beneficjenci i wykonawcy budowlani organizują cotygodniowe protesty, aby zwrócić uwagę rządzących. Mimo to czują się ignorowani przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w którym za realizację programu odpowiada wiceminister Krzysztof Bolesta. Zobacz też: Strażnik z WFOŚiGW i bunt wykonawców. W Kielcach znów protestują beneficjenci i niezrzeszeni wykonawcy Czystego Powietrza Źródła: Met Office, Guardian, MKiŚ, własne Fot. Canva (OlgaChertova) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.