Elektromobilność Rekord liczby wypadków na hulajnogach elektrycznych. Czy potrzebne są surowsze przepisy? 27 października 2025 Elektromobilność Rekord liczby wypadków na hulajnogach elektrycznych. Czy potrzebne są surowsze przepisy? 27 października 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Hulajnogi elektryczne to nowoczesny, bezemisyjny sposób transportu, który cieszy się dużą popularnością w polskich miastach. Z roku na rok przybywa jednak wypadków z udziałem tego środka transportu. Samorządy apelują o rozsądne korzystanie z dostępnych publicznie hulajnóg, a eksperci ds. ruchu drogowego prowadzą programy profilaktyczne dla najmłodszych. Reklama Spis treści ToggleWzrost liczby wypadków na hulajnogachProfilaktyka w szkołachNieodpowiedzialne parkowanieKontrola UOKiKBezpieczeństwo podczas jazdy Wzrost liczby wypadków na hulajnogach W ostatnich latach hulajnogi elektryczne zyskały ogromną popularność jako szybki, tani i ekologiczny środek transportu w miastach. Jednak wraz ze wzrostem ich liczby, rośnie także liczba wypadków, a dane za 2025 rok są alarmujące. Już w połowie sierpnia odnotowano 798 wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych – więcej niż w całym 2024 roku. W tych zdarzeniach ucierpiało 729 osób, z czego siedem poniosło śmierć. Najnowsze dane mówią o 1056 wypadkach i 10 ofiarach śmiertelnych. Szczególnie niepokojące jest to, że połowa ofiar to dzieci. W grupie wiekowej 7-14 lat odnotowano co najmniej 359 wypadków, z czego trzy zakończyły się tragicznie. Eksperci zwracają uwagę, że prawdziwa liczba zdarzeń może być znacznie większa, ponieważ wiele wypadków nie trafia do oficjalnych statystyk. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy w kolizji uczestniczy tylko kierujący hulajnogą – wówczas poszkodowani często trafiają do szpitala bez zgłoszenia sprawy policji. Oznacza to, że oficjalne dane mogą jedynie częściowo odzwierciedlać rzeczywistą skalę problemu. Policja i samorządy coraz częściej apelują o wprowadzenie surowszych przepisów dotyczących poruszania się hulajnogami po drogach, obowiązkowe ubezpieczenia i egzekwowanie ograniczeń prędkości. Rosnąca liczba wypadków, w tym także z udziałem dzieci, wzbudza poważne wątpliwości co do bezpieczeństwa tego środka transportu. W wielu miastach, zarówno w Polsce, jak i za granicą, trwają prace nad nowymi regulacjami. Zakaz współdzielonych hulajnóg w Pradze. Europa zaostrza przepisy o mikromobilności Profilaktyka w szkołach W związku z niepokojącymi danymi coraz więcej miast wdraża działania profilaktyczne, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas użytkowania hulajnóg. Jednym z nich jest Białystok, którego władze zaproponowały umieszczenie infografik w przestrzeni szkolnej, publikację materiałów informacyjnych na stronach internetowych i mediach społecznościowych białostockich szkół podstawowych i średnich. Zostaną również przeprowadzone zajęcia profilaktyczne we współpracy z Policją, Strażą Miejską oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nieodpowiedzialne parkowanie Samorządy prowadzą również walkę z nieodpowiedzialnym parkowaniem publicznych hulajnóg elektrycznych. Problem ten dotyczy w szczególności parków, skwerów, ale również dróg i chodników, gdzie można natknąć się na pozostawione przez użytkowników pojazdy. Tego typu incydenty stwarzają zagrożenie dla pieszych, rowerzystów i innych członków ruchu drogowego oraz zakłócają spokój w miastach. Burmistrz warszawskiej Woli, Krzysztof Strzałkowski pracuje nad ustanowieniem stref, w których możliwe będzie bezpieczne pozostawianie hulajnóg. Wzorem ma być Stare Miasto, gdzie urządzenia automatycznie wyłączają się po wjeździe na ten obszar. Samorząd liczy na porozumienie z operatorami publicznych hulajnóg, by ich parkowanie na terenach parków i skwerów zostało uniemożliwione. Kontrola UOKiK Dodatkowym źródłem niepokoju jest najnowszy raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczący bezpieczeństwa hulajnóg elektrycznych dostępnych na polskim rynku. Eksperci sprawdzili dziesięć popularnych modeli i odkryli, że połowa z nich była błędnie oznakowana. To poważne odstępstwo od norm, które może prowadzić do nieprawidłowego użytkowania sprzętu, jego uszkodzenia, a w skrajnych przypadkach – nawet do groźnych wypadków. Z kolei testy wytrzymałości uchwytów oraz słupka kierownicy wypadły pozytywnie – wszystkie modele zdały badania laboratoryjne w tym zakresie. Departament Komunikacji UOKiK przypomina, że kluczowe znaczenie w wyborze hulajnogi elektrycznej ma jej dopasowanie do użytkownika – pod względem dopuszczalnego obciążenia, rodzaju opon i pojemności akumulatora. Wielkość kół powinna być dostosowana do rodzaju nawierzchni – inne modele sprawdzą się w mieście, inne na nierównych drogach. Bezpieczeństwo podczas jazdy Warto również pamiętać o obowiązujących przepisach dotyczących użytkowania hulajnóg elektrycznych. Maksymalna prędkość, z jaką można się poruszać, to 20 km/h, a na hulajnodze nie wolno przewozić pasażerów, zwierząt i bagażu. Dzieci poniżej 10. roku życia mogą korzystać z hulajnogi wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej. Osoby w wieku 10-18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Przepisy te są jednak często łamane, a brak kasków dodatkowo zwiększa liczbę wypadków – co potwierdzają policyjne statystyki. Dla bezpieczeństwa swojego oraz naszych bliskich warto wiedzieć o obowiązujących zasadach i przestrzegać środków ostrożności przed skorzystaniem z hulajnogi elektrycznej. Zobacz też: NaszEauto 2025: większe dopłaty, nowe zasady i wolne wypłaty dotacji Źródła: wprost.pl, Forsal, AutoŚwiat, UOKiK, gov.pl, poranny.pl, wp.pl Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.