Elektromobilność Zakaz współdzielonych hulajnóg w Pradze. Europa zaostrza przepisy o mikromobilności 25 października 2025 Elektromobilność Zakaz współdzielonych hulajnóg w Pradze. Europa zaostrza przepisy o mikromobilności 25 października 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Europa reaguje na chińskie oprogramowanie w autobusach. Polska zamawia 30 nowych pojazdów W Oslo wykryto, że elektryczne autobusy importowane z Chin mogą zostać zdalnie wyłączone przez producenta, co uruchomiło debatę o cyberbezpieczeństwie europejskiego transportu publicznego. W tym samym czasie Warszawa wprowadziła do użytku 18 takich pojazdów i zamówiła kolejne 30, zapewniając, że spełniają wszystkie normy i posiadają certyfikaty bezpieczeństwa. Elektromobilność Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach W październiku 2025 roku program dopłat NaszEauto przeszedł znaczące zmiany. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozszerzył grupę beneficjentów o instytucje publiczne i organizacje pozarządowe oraz dopuścił możliwość składania wniosków na małe busy i furgonetki. Jednocześnie obniżono budżet programu o 500 mln zł, a beneficjenci muszą liczyć się z koniecznością aktualizacji wcześniej złożonych wniosków. Suma składanych wniosków rośnie w każdym miesiącu. Mikromobilność miała być rozwiązaniem wielu problemów transportowych miast – ograniczyć korki, emisje i zanieczyszczenia. Tymczasem współdzielone hulajnogi elektryczne coraz częściej stają się symbolem chaosu w przestrzeni publicznej i narastających zagrożeń. Rosnąca liczba wypadków, nieodpowiedzialne parkowanie i brak jednoznacznych przepisów sprawiają, że europejskie miasta zaczynają rewidować swój entuzjazm wobec tej formy transportu. Reklama Spis treści ToggleHulajnogi współdzielone – od innowacji do problemuSankcje na hulajnogi współdzielone w PradzeWięcej wypadków – nowe przepisyMiasta uczą się mikromobilności Hulajnogi współdzielone – od innowacji do problemu W ciągu kilku lat hulajnogi elektryczne zrewolucjonizowały mobilność miejską, oferując szybki i tani sposób poruszania się na krótkich dystansach. Z początku uznawane za symbol nowoczesności i zrównoważonego transportu, dziś coraz częściej trafiają na listę miejskich problemów. Współdzielone floty hulajnóg zalały ulice wielu europejskich miast, tworząc wyzwania związane z bezpieczeństwem, parkowaniem i odpowiedzialnością operatorów. Praga, podobnie jak wcześniej Paryż i Madryt, zdecydowała się ograniczyć lub całkowicie wycofać hulajnogi współdzielone z przestrzeni publicznej. To punkt zwrotny w dyskusji o tym, czy mikromobilność w obecnej formie naprawdę służy mieszkańcom. Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Minimalne ograniczenia, brak realnej kontroli Sankcje na hulajnogi współdzielone w Pradze W poniedziałek Praga dołączyła do Madrytu i Paryża, które już wcześniej zakazały używania współdzielonych hulajnóg elektrycznych. W przyszłym roku w stolicy Czech zostanie wprowadzony surowy zakaz używania tego środka transportu. Radni miejscy przyjęli nową ustawę, która zreformuje przepisy dotyczące transportu współdzielonego. Nowe przepisy dotyczące wymogów parkowania pojazdów w Czechach nie przewidują regulacji dla hulajnóg współdzielonych, a jedynie rowerów elektrycznych i tradycyjnych. Inicjatywa miejska jest kontynuacją lokalnych działań mających na celu ograniczenie liczby hulajnóg elektrycznych poruszających się po Pradze. Wcześniej jazda hulajnogą została zakazana w ruchliwej części centrum miasta, gdzie mieszkańcy zgłaszali obawy dotyczące bezpieczeństwa. Firma Lime, która od lat oferuje w Pradze dostęp do hulajnóg i rowerów elektrycznych, odrzuciła zarzuty radnych, według których w ogólnym rozrachunku korzystanie z hulajnóg w mieście ma negatywny wpływ na mieszkańców. Václav Petr, dyrektor Lime w Czechach i na Węgrzech, powiedział w oświadczeniu, że firma jest rozczarowana decyzją radnych i dodał, że hulajnogi elektryczne zapewniają tysiącom mieszkańców Pragi elastyczny, zrównoważony i dostępny sposób poruszania się po mieście. Więcej wypadków – nowe przepisy Hiszpania także zaostrza przepisy dotyczące tych pojazdów – wszyscy właściciele hulajnóg elektrycznych będą musieli je zarejestrować i wykupić obowiązkowe ubezpieczenie. Za jego brak grozić będzie grzywna do 1000 euro. Maksymalna dozwolona prędkość tych pojazdów wyniesie 25 km/h. W Madrycie całkowicie zakazano wypożyczania hulajnóg, podczas gdy w Barcelonie nadal można z nich korzystać, lecz przestrzeganie przepisów, np. zakazu jazdy po chodniku lub obowiązku kasku, będzie surowo karane – grzywną do 500 euro. Wzrost popularności hulajnóg elektrycznych w ostatnich latach był dynamiczny – liczba użytkowników w Barcelonie wzrosła czterokrotnie szybciej niż liczba rowerzystów, jednak równocześnie przyczynił się do zwiększenia liczby wypadków na drogach. Również w Irlandii lekarze zaapelowali o priorytetowe wprowadzenie dalszych regulacji dotyczących tych pojazdów po tym jak badania wykazały, że liczba obrażeń otrzymanych w wypadkach z udziałem publicznych hulajnóg rośnie z roku na rok. Świadczy to o niebagatelnym zagrożeniu dla zdrowia publicznego, jakie może nieść ze sobą ich użytkowanie. Miasta uczą się mikromobilności Europejskie miasta coraz częściej dochodzą do podobnego wniosku: mikromobilność wymaga nie tylko entuzjazmu, ale przede wszystkim dojrzałego zarządzania. Współdzielone hulajnogi mogą odciążyć transport publiczny i poprawić jakość powietrza, jeśli staną się częścią dobrze zaprojektowanego systemu miejskiej mobilności – z jasnymi zasadami, infrastrukturą i kontrolą odpowiedzialności. Przypadek Pragi to nie koniec mikromobilności, lecz moment refleksji nad tym, jak z niej korzystać mądrzej. Dla polskich miast to sygnał, że zanim pojawią się kolejne ograniczenia, warto wypracować rozwiązania, które pozwolą łączyć wygodę użytkowników z bezpieczeństwem i ładem w przestrzeni publicznej. Zobacz też: NaszEauto 2025: większe dopłaty, nowe zasady i wolne wypłaty dotacji Źródła: Podróże.Wprost.pl, Forsal, AutoŚwiat, UOKiK, gov.pl, NewsTalk Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.