Elektromobilność Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach 05 listopada 2025 Elektromobilność Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach 05 listopada 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. W październiku 2025 roku program dopłat NaszEauto przeszedł znaczące zmiany. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozszerzył grupę beneficjentów o instytucje publiczne i organizacje pozarządowe oraz dopuścił możliwość składania wniosków na małe busy i furgonetki. Jednocześnie obniżono budżet programu o 500 mln zł, a beneficjenci muszą liczyć się z koniecznością aktualizacji wcześniej złożonych wniosków. Suma składanych wniosków rośnie w każdym miesiącu. Reklama Spis treści ToggleZmiany w programie dopłat do elektrykówProgram NaszEauto w październiku: statystykiNajczęstsze błędy we wnioskachElektryki na polskich drogach Zmiany w programie dopłat do elektryków Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadził możliwość składania wniosków nie tylko samochody osobowe, ale także małe busy (kategoria M2) i furgonetki (N1). Maksymalne dopłaty w tych kategoriach to odpowiednio do 600 tys. i 70 tys. złotych. Jednocześnie dopłaty dla aut osobowych pozostają na poziomie do 40 tys. złotych. W wyniku zmian jakie dotknęły program również budżet programu został zmniejszony o 500 mln złotych z poziomu 1,6 mld do ok. 1,1 mld złotych. Możliwość złożenia wniosku w programie została udostępniona nowym grupom odbiorców od 20 października. Oprócz osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wsparcie do zakupu elektryka mogą uzyskać organizacje pozarządowe, szkoły, placówki medyczne i opiekuńcze oraz parki narodowe. Otworzenie programu nowym grupom docelowym ma pozwolić na elektryfikację flot pojazdów dla samorządów, lokalnych organizacji i małych przedsiębiorców, a jednocześnie zwiększyć liczbę składanych wniosków. Ważną informacją dla podmiotów, które złożyły wnioski przed wejściem w życie nowych zasad, to konieczność dokonania aktualizacji w formularzach. O potrzebie wprowadzenia zmian każdy beneficjent powinien otrzymać indywidualne powiadomienie, dlatego NFOŚiGW apeluje o sprawdzanie korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną na adres wskazany we wniosku oraz terminowe uzupełnianie wymaganych informacji. Czas na przesłanie korekty wynosi 10 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania przez wnioskodawcę. NaszEauto: 90% wniosków z błędami. O czym powinni pamiętać beneficjenci? Program NaszEauto w październiku: statystyki Dane z 31 października 2025 roku wskazują, że ogólna liczba wniosków wynosi już ponad 19,5 tys., a w ciągu ostatniego miesiąca złożono 3941 wniosków. Oznacza to kolejny miesiąc ze wzrostem liczby aktywnie zainteresowanych programem. W lipcu było to 2497, w sierpniu 2697, a we wrześniu 3711 wniosków. To pokazuje rosnącą liczbę chętnych, ale kluczowe znaczenie dla oceny skutków zmian będzie miał listopad – pierwszy pełny miesiąc obowiązywania nowych zasad. W dalszym ciągu w statystykach kształtuje się wyraźna różnica między liczbą wniosków złożonych o leasing a tymi złożonymi na zakup auta elektrycznego. Na złożenie wniosku o dofinansowanie zakupu auta elektrycznego od początku naboru zdecydowało się 4951 osób. W tym samym czasie na dofinansowanie do leasingu lub najmu długoterminowego zdecydowało się 14637 osób. Łączna wartość dofinansowania, o które wnioskują beneficjenci, wynosi już prawie 608 mln złotych. Przekłada się to na wykorzystanie 51,44% dostępnego w programie budżetu. Program jednak wciąż zmaga się z opóźnieniami w wypłatach środków. Zatwierdzonych wniosków jest już 2014 wniosków na kwotę ponad 61 mln złotych. Tymczasem wypłata została dokonana w 1067 przypadkach. Do tej pory wypłacono ok. 32 mln zł, czyli zaledwie 5% wartości wszystkich wnioskowanych środków. Jednocześnie ilość odrzuconych wniosków wynosi już 448 przez cały okres trwania naboru. NFOŚiGW podaje, że to właśnie przez błędnie złożone wnioski proces rozpatrywania i wypłaty wniosków jest znacząco opóźniony. Według danych podawanych przez Fundusz aż 90% z nich zawiera braki formalne, co blokuje dalsze procesy administracyjne. Najczęstsze błędy we wnioskach NFOŚiGW apeluje o dokładne uzupełnianie dokumentów. Odblokowanie możliwości udziału w programie dla instytucji publicznych i samorządów może sprawić, że przybędzie liczba wniosków składanych poprawnie. Może to być spowodowane większym doświadczeniem urzędników sektora państwowego i oświatowego w procedurach administracyjnych. Z tego powodu apeluje się do osób fizycznych, by zwróciły uwagę na najczęstsze błędy. Ich uniknięcie pozwoli na szybsze rozpatrzenie wniosku i mniejsze ryzyko, że wniosek zostanie odrzucony, a dofinansowanie utracone. Opublikowana lista najczęstszych błędów zawiera we wnioskach: Nieprawidłowa polisa AC – wielu kierowców załącza polisę bez podpisu ubezpieczyciela, pieczęci lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Niekompletne dokumenty rejestracyjne – zamiast pełnego dowodu rejestracyjnego często przesyłane jest tylko pozwolenie czasowe. Brak zgody współmałżonka – w przypadku małżeństw bez rozdzielności majątkowej konieczne jest dołączenie pisemnej zgody współmałżonka na zakup pojazdu. Błędy techniczne w formularzu – wprowadzenie jakiejkolwiek korekty w formularzu wymaga przejścia przez wszystkie zakładki od początku do końca, aby zmiany zostały prawidłowo zapisane. Elektryki na polskich drogach Według danych Licznika Elektromobilności z końca września 2025 roku, opublikowanych przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), w Polsce było zarejestrowane łącznie 112 478 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Oznacza to, że przez trzy kwartały tego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 32 tysiące, czyli o 82% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Zobacz też: Program NaszEauto po wrześniu 2025: mniej pieniędzy, więcej wniosków, mało wypłat Źródła: NFOŚiGW, NaszEauto, PSMN, Elektromobilni Fot. Canva () Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.