2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech

Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech

Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków.

925x200 5
Reklama

Wzrost rejestracji elektryków w Europie 

W raporcie „Demand for EVs in Europe: Market Shifts and Growth Trends by Country in 2025” opisującym popyt na auta elektryczne w Europie, korzystając z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) możemy przeczytać, że rynek tych aut nadal dynamicznie rośnie. Liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych w Europie wyniosła w październiku 2025 roku 1,09 mln sztuk i zwiększyła się o 4,9% w ujęciu rok do roku. 

Autor raportu, Michael Fischer, jako przyczynę tego zjawiska wskazuje między innymi fakt, że producenci samochodów rozszerzają ofertę tańszych pojazdów elektrycznych. Dzięki temu stają się one coraz bardziej dostępne dla obywateli. W 2025 roku w Norwegii już prawie 97% wszystkich nowych zarejestrowanych samochodów było elektrycznych. Dzięki temu jest to również kraj znajdujący się najbliżej pełnej elektryfikacji. Pod względem adopcji pojazdów elektrycznych najwolniejszym krajem w Europie jest Bułgaria – zaledwie 31 nowych pojazdów zarejestrowanych na 100 tys. mieszkańców. To 63 razy mniej niż w Norwegii – 1953 na 100 tys. Polska pod tym względem (124 na 100 tys.) plasuje się raczej na jednym z ostatnich miejsc w Europie wraz z takimi krajami jak Słowacja i Estonia. 

Problemem może być wciąż obecny społeczny brak poparcia dla rozwoju aut elektrycznych. W ostatnim czasie doszło do kilkunastu incydentów związanych z uszkodzeniem kabli na stacjach ładowania pojazdów elektrycznych. Część tych przestępstw nosi znamiona kradzieży majątkowej (w skupie złomu kabel ładowania może być warty nawet 200 zł), a inne przypominają zwykłe akty wandalizmu, które tłumaczyć można niezadowoleniem z rozwoju elektromobilności.  

Program NaszEauto w listopadzie: statystyki

Dane Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z 28 listopada 2025 roku wskazują, że w programie NaszEauto ogólna liczba złożonych wniosków wynosi 23 469, a to oznacza, że w listopadzie złożono prawie 4 tys. nowych wniosków. To podobny poziom do osiągniętego w zeszłym miesiącu i może świadczyć o ustabilizowanym zainteresowaniu. Program, który na początku cieszył się niewielkim zainteresowaniem beneficjentów, od lipca notował zauważalny wzrost liczby składanych pism o dofinansowanie. W lipcu było to 2497, w sierpniu 2697, we wrześniu 3711, a w październiku 3941 wniosków.

W dalszym ciągu istnieje wyraźna różnica w statystykach między liczbą wniosków złożonych na dofinansowanie wynajmu długoterminowego i leasingu (17 613 złożonych na kwotę 538,8 mln złotych), a liczbą wniosków o wsparcie zakupu (5856 złożonych na sumę 193,7 mln złotych). To oznacza wykorzystanie prawie 62% alokacji z 1 182 mln złotych. Znacznie niższy jest poziom wypłaconych wniosków – ogólnie wypłacono 1674 dotacje na kwotę ok. 51 mln złotych, ale należy podkreślić, że w listopadzie Fundusz wypłacił 19 mln złotych (607 wniosków). Wypłacone pieniądze stanowią 6,9% sumy, o którą ubiegają się beneficjenci we wnioskach. Na wypłatę oczekuje ponad 3100 zatwierdzonych wniosków na kwotę prawie 100 mln złotych. Do tej pory 596 złożonych podań zakończyło się wydaniem odmownej decyzji dotacyjnej. 

NFOŚiGW tłumaczy, że opóźnienie w wypłatach środków spowodowane jest przez błędnie złożone wnioski. Według danych podawanych przez Fundusz aż 90% z nich zawiera braki formalne, co blokuje dalsze procesy administracyjne. Przypomnijmy jednak, że od października 2025 obowiązują w programie nowe, rozszerzone zasady – m.in. zwiększono liczbę potencjalnych beneficjentów o niektóre instytucje publiczne oraz umożliwiono ubieganie się o dofinansowanie do zakupu elektrycznych małych busów (kategoria M2) i furgonetek(N1). Maksymalne dopłaty w tych kategoriach to odpowiednio do 600 tys. i 70 tys. złotych. Jednocześnie dopłaty dla aut osobowych pozostają na poziomie do 40 tys. złotych. 

Polska dekarbonizuje transport

Elektromobilność w Polsce stale rośnie – na koniec października 2025 roku łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 117 948 sztuk – według danych PEVO Index. To oznacza, że na rynku e-mobility został odnotowany kolejny rekord udziału BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł 9,1% – ponad trzy razy więcej niż na koniec 2024 roku. Coraz więcej elektryków trafia również na rynek pojazdów używanych. Portal Otomoto wskazuje, że tego typu oferty stanowią 1% wszystkich dotyczących tego segmentu. 

Zaangażowanie widać również w projektowaniu infrastruktury. Obecnie w Polsce jest zlokalizowanych ok. 11 300 punktów ładowania ogólnodostępnych dla kierowców, z czego 35% stanowiły punkty DC (ładowanie szybkie). Szacunki Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności mówią, że rozwój floty aut elektrycznych doprowadzi do zwiększenia inwestycji w stacje ładowania i do 2030 roku infrastruktura ma się powiększyć sześciokrotnie. 

Dane pokazują, że rynek elektromobilności w Polsce intensywnie się rozwija, choć tempo tego procesu pozostaje dalekie od liderów europejskich. Program NaszEauto zaczyna pełnić swoją rolę w dynamizowaniu rynku – rosnąca liczba rejestracji, coraz większa dostępność samochodów elektrycznych i rozbudowa infrastruktury pokazują kierunek zmian. Eksperci prognozują, że budżet programu wyczerpie się w pierwszym kwartale kolejnego roku, co powinno działać mobilizująco dla niezdecydowanych. Otwartym pytaniem pozostaje, czy rząd zapewni kolejny mechanizm wsparcia elektromobilności dla obywateli. Jeśli taki program nie powstanie, będzie to test odporności rynku pojazdów elektrycznych. 

Zobacz też: Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach

Źródła: NFOŚiGW, NaszEauto, PEVO, F5A, ACEA, Tradingpedia, PSNM 

Fot. Canva (Armastas) 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.