Wiadomości OZE Amerykanie zainwestują 84,5 milionów dolarów w elektryfikację transportu 11 września 2018 Wiadomości OZE Amerykanie zainwestują 84,5 milionów dolarów w elektryfikację transportu 11 września 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Federalny Urząd Transportu USA (ang. US Federal US Transit) poinformował, że planuje zainwestować 84,5 miliona dolarów w elektryfikację transportu publicznego. Fundusz będzie przeznaczony na 52 projekty realizowane w 41 stanach. Reklama Projekty będą dotyczyły przede wszystkim dzierżawy autobusów z napędem elektrycznym i hybrydowym oraz rozbudowy infrastruktury ładującej. Dla przykładu hrabstwo Broward na Florydzie otrzyma 2,2 miliony dolarów dofinansowania na wymianę tradycyjnych autobusów na autobusy zeroemisyjne oraz rozbudowę niezbędnej infrastruktury. Z kolei Urząd Tranzytowy Lexington w Kentucky otrzyma 2,3 miliony dolarów na zakup bezemisyjnych autobusów elektrycznych oraz współpracę z organizacją badawczą non-profit, aby ocenić korzyści operacyjne i koszty inwestycji w nowoczesne floty autobusowe. Silvio Marcacci na łamach „Forbes” zauważa, że koszty eksploatacji autobusów elektrycznych zbliżają się do poziomu kosztów ponoszonych przy eksploatacji pojazdów spalinowych w transporcie miejskim, w efekcie czego elektromobilność w komunikacji zbiorowej staje się coraz bardziej konkurencyjna. Samorządy inwestując w ebusy, mogą liczyć na przyszłe oszczędności. Jeśli ceny baterii będą nadal gwałtownie spadać, niesubsydiowany koszt zakupu autobusu elektrycznego może być tańszy od nabycia autobusu spalinowego już za około 7-8 lat. Władze Chicago twierdzą, że każdy autobus „na prąd” pozwala roczne zyskać oszczędności na poziomie 25 tysięcy dolarów, obcinając wydatki na paliwo. Trend elektryfikacji rozprzestrzenia się szybko po USA. Nowy Jork, siedziba największej floty autobusowej w Ameryce, będzie posiadała 5700 autobusów elektrycznych do 2040 roku. Los Angeles, druga co do wielkości flota autobusowa w USA, zamieni wszystkie 2300 autobusów na elektryczne pojazdy do 2030 roku. San Francisco z flotą liczącą 1100 autobusów miejskich niedawno ogłosiło, że do 2035 roku transport miejski będzie całkowicie elektryczny. Źródło: electrive.com, transit.gov, forbes.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.