Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Australijski prototyp samochodu elektrycznego z panelami słonecznymi

electric car

Australijski prototyp samochodu elektrycznego z panelami słonecznymi

Nad projektem  Freedom Solar Electric Vehicle pracowano ponad 15 miesięcy. Badaniom przyświecał cel wyprodukowania zrównoważonego, lekkiego, energooszczędnego i autonomicznego pojazdu elektrycznego. Ale to nie wszystko, bowiem nowy prototyp miał dodatkowo posiadać dach solarny. Czy autorzy projektu zrealizowali swoje zamiary?

BANER MOBILEB1
Reklama

Kontekst

Rozwój ery elektromobilności, której jesteśmy świadkami, przynosi coraz to lepsze i nowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Opracowywane są rozmaite systemy wpływające na bezpieczeństwo jazdy, dąży się do produkcji tańszych i efektywnych baterii, rozwija się sieci ładowania pojazdów. Jednak australijscy eksperci z dziedziny elektromobilności postanowili pójść o krok dalej i połączyli elektromobilność z wykorzystaniem energii odnawialnej ze słońca.

Cel

System zaprojektowany przez AEV Robotics koncentruje się na krótkich podróżach o niskiej prędkości. Freedom Solar Electric Vehicle łączy dwa najnowocześniejsze i najbardziej przyjazne środowisku formy rozwiązania dla transportu. Firma założyła, że stworzy pojazd lżejszy od standardowego samochodu elektrycznego, bardziej efektywny energetycznie oraz przystępny cenowo. Jak twierdzili eksperci z AEV, dotychczasowe elektryki powoli adaptują się do naszych realiów z powodu wysokich kosztów pojazdu, baterii oraz zbyt małej ilości stacji ładowania.

KSTAR 925x200 PL 1
Reklama

Najważniejsze założenia projektu:

  • maksymalne wykorzystanie energii słonecznej
  • niska masa pojazdu – zastosowanie lżejszych materiałów, które zwiększają wydajność
  • wybór najkorzystniejszego systemu energetycznego dla pojazdu
  • stworzenie wysokoefektywnego pojazdu

Doświadczenia

Wyniki dotychczasowych testów (nad trzema prototypami) nowego modelu pojazdu EV są obiecujące. System paneli słonecznych umieszczonych w dachu pojazdu może zagwarantować znaczną część energii potrzebną do zasilenia wysokowydajnego auta. Kluczowy jest wybór odpowiednich paneli oraz warunki pogodowe. Udało się też opracować pojazd o niższej wadze przy zachowaniu pożądanej wielkości. Model jest dzięki temu ergonomiczny i bardziej wydajny energetycznie. Wzięto pod uwagę kwestie związane z układem napędowym, oporami powietrza, ogrzewaniem, chłodzeniem, czy systemami kontroli pojazdu. Jak twierdzą autorzy projektu, nowy prototyp może wzbogacić rynek elektromobilności. Do tej pory na całym świecie sprzedano ponad pięć milionów pojazdów elektrycznych.

CFF Baner poziom mobile CFA 8.02 450 x 250 px 1CFF Baner poziom B3 CFA 8.02 1
Reklama

Czy po tak obiecujących wynikach, będziemy świadkami kolejnego kroku do zrównoważonej przemiany transportu? Czekamy na następne informacje o Freedom Solar Electric Vehicle.

źródło: arena.gov.au

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.