Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

„Autostrada” wodorowa przez środek Europy

„Autostrada” wodorowa przez środek Europy

Cztery wiodące środkowoeuropejskie firmy zajmujące się infrastrukturą gazową połączyły siły, aby zbudować autostradę wodorową przez Europę Środkową. Według założeń do 2030 roku europejski korytarz wodorowy będzie transportował 120 GWh zielonego wodoru dziennie.

Reklama

Założenia projektu

Czterech europejskich operatorów gazowych systemów przesyłowych nawiązało współpracę w celu opracowania korytarza wodorowego przez Europę Środkową. Partnerzy zauważyli potencjał systemów gazociągów na Ukrainie, Słowacji i w Czechach, doszli do wniosku, że mogą one zostać ponownie wykorzystane do transportu wodoru.

Zaprojektowana infrastruktura gazowa, tym razem ukierunkowana na wodór, zostanie dodatkowo wyposażona w nowe dedykowane rurociągi wodorowe i stacje sprężarek, tak aby zapewnić transport na duże odległości po przystępnych kosztach.

W planach jest stworzenie sieci, która będzie transportować wodór z przyszłych miejsc produkcyjnych na Ukrainie do dużych centrów popytu w Niemczech. Ukraina jest uważana za atrakcyjnego głównego dostawcę wodoru ze względu na doskonałe warunki do produkcji zielonego wodoru na masową skalę.

Dodatkowo z transportu wodoru będą korzystały punkty konsumenckie w Czechach i na Słowacji.

qJjawW WSPggtM8WjIic 5g5z H5yScZUGnYj H0i48be 9CAImxIJKBjhcU1PWKsQvZs2439XkVAEnyZWjnwmY1Hi3dXvHtE4MUJPLeDTE3UU2vgYsx5ca NBgZ9v7g

Fot: Mapa europejskiej autostrady wodorowej/ źródło: fuelcellsworks.com

Jakie spółki biorą udział w projekcie?

We wspólnym oświadczeniu do projektu europejskiej “autostrady” wodorowej zobowiązały się: ukraińska firma Ukraine LLC, słowacka EUSTREAM, czeski gazowy TSO NET4GAS i niemiecka Open Grid Europe GmbH (OGE).

Partnerzy poinformowali, że rozpoczęli badanie techniczne wykonalności utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Wodorowego.

Jesteśmy przekonani, że to silne międzynarodowe partnerstwo przyniesie pierwsze wyniki w zakresie wykonalności, przepustowości i kosztów regionalnego transportu wodoru już w przyszłym roku powiedział Andreas Rau, dyrektor zarządzający czeskiego NET4GAS.

Zobowiązujemy się, aby nasza infrastruktura była gotowa na wodór, a tym samym mocno przyczyniła się do realizacji celów UE w zakresie dekarbonizacji skomentował w czwartek dyrektor generalny Eustream Rastislav Ňukovič.

Pojawiają się pierwsze pomysły podobnych inicjatyw!

Rurociąg Trans Adriatic Pipeline – TAP, służący do transportu gazu ziemnego z Azerbejdżanu do granicy grecko-tureckiej, również jest brany pod uwagę do transformacji w celu transportu wodoru. 

Zgodnie z naszą długoterminową wizją, TAP będzie nadal poszukiwać możliwości transportu neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla źródeł energii, takich jak wodór, redukując emisje, zgodnie z celami transformacji energetycznej Unii Europejskiejpowiedział w zeszłym tygodniu dyrektor zarządzający TAP Luca Schieppati. TAP

źródło: renewablesnow.com, ec.europa.eu, pv-magazine.com, fuelcellsworks.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.