Wiadomości OZE Bateria z dwutlenkiem węgla 25 października 2019 Wiadomości OZE Bateria z dwutlenkiem węgla 25 października 2019 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Naukowcy z Uniwersytetu Illinois w Chicago skonstruowali pierwszą baterię litowo-dwutlenkowo-węglową, zdolną do ponownego ładowania. Ich prace dają szansę na wykorzystanie gazu cieplarnianego w skomplikowanych układach energetycznych. Reklama Zespół badawczy wierzy, że ich bateria może mieć siedmiokrotnie wyższą wydajność od powszechnych litowo-jonowych akumulatorów. Problem w jej opracowywaniu pojawił się podczas utrzymania stabilności przy powtarzaniu cyklu. Celem było osiągnięcie powtarzalności do 500 cykli. Swoje wyniki naukowcy zaprezentowali w artykule A Long-Cycle-Life-Lithium-CO2 Battery with Neutrality Carbon, opublikowanym w magazynie Advanced Materials. Częstym problemem związanym z takimi akumulatorami jest gromadzenie się węgla na katalizatorze podczas rozładowywania, co prowadzi do awarii. Nagromadzenie węgla nie tylko blokuje miejsca aktywne katalizatora i uniemożliwia dyfuzje dwutlenku węgla, ale także powoduje rozkład elektrolitu w stanie naładowanym – powiedział Alireza Ahmadiparidari, główny autor artykułu. Aby temu zaradzić, grupa użyła nanopłatków siarczku molibdenu jako katalizatora na katodzie i hybrydę cieczy jonowej / elektrolitów z dimetylosulfotlenku. Naukowcy mieli nadzieję, że ta substancja pomogłaby włączyć cząstki węgla do cyklu i zapobiec uszkodzeniom w trakcie działania. Nasza unikalna kombinacja materiałów pomaga stworzyć pierwszą neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla baterię litową o znacznie większej wydajności i dłuższym cyklu życia – oznajmił Amin Salehi-Khojin, profesor inżynierii mechanicznej i przemysłowej na UIC. Pomimo przedstawionych w publikacji obliczeń teoretycznych, które przedstawiają zwrotne działanie baterii, naukowcy są pewni doniosłości swojej pracy – to osiągnięcie toruje drogę do wykorzystania CO2 w zaawansowanych systemach magazynowania energii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.