Wiadomości OZE Carbon Brief: Gdyby nie OZE, emisja CO2 w Wielkiej Brytanii mogłaby się podwoić od 1990 r. 06 lutego 2019 Wiadomości OZE Carbon Brief: Gdyby nie OZE, emisja CO2 w Wielkiej Brytanii mogłaby się podwoić od 1990 r. 06 lutego 2019 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. Całkowity ślad węglowy w Wielkiej Brytanii zmniejszył się o 38% od 1990 r., ale mógłby się podwoić, gdyby rewolucja w zakresie energii odnawialnej nie nabrała takiego tempa, jak w ostatnich latach – wynika z najnowszej analizy opublikowanej przez Carbon Brief. Reklama Analiza opublikowana 4 lutego pokazuje, że postęp w zakresie redukcji emisji w ciągu ostatnich dziesięciu lat utrzymywał się na stałym poziomie pomimo okresu zmniejszonych inwestycji w technologie niskoemisyjne po katastrofie finansowej w 2008 r. Ogólnie rzecz biorąc, Zjednoczone Królestwo ograniczyło swój całkowity ślad węglowy o 38% od 1990 r. Według oficjalnych danych rządowych całkowity ślad węglowy w Zjednoczonym Królestwie wyniósł 600 mln ton CO2 w 1990 r., a 367 mln ton zostało wyemitowane w 2017 r. Odejście od produkcji energii z węgla jest głównym motorem dekarbonizacji i odpowiada za 36% redukcji. Drugim co do wielkości czynnikiem przyczyniającym się do redukcji emisji okazało się niższe zużycie energii w sektorze przemysłowym i mieszkalnym. Przedsiębiorstwa i osoby prywatne zwróciły się w stronę środków efektywności energetycznej, takich jak oświetlenie LED i ogrzewanie elektryczne, aby zmniejszyć rachunki. Ta zmiana była odpowiedzialna za prawie jedną trzecią (31%) postępu dekarbonizacji w Wielkiej Brytanii. Analitycy z Carbon Brief twierdzą, że bez tak znacznych przesunięć w kierunku produkcji energii odnawialnej i efektywności energetycznej całkowita emisja węgla w Wielkiej Brytanii mogłaby być dwukrotnie wyższa niż w roku 1990. W tym scenariuszu udział emisji związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej miałby również cztery razy większe poziomy niż obecnie. Publikacja analizy pojawiła się wkrótce po opublikowaniu przez EnAppSys nowego raportu perspektywicznego przewidującego, że energia odnawialna wyprzedzi paliwa kopalne w 2020 r., aby stać się „dominującym” źródłem energii w Wielkiej Brytanii. W listopadzie 2018 r. ogłoszono, że moc zainstalowana odnawialnych źródeł energii przewyższyła już paliwa kopalne. Carbon Brief przewiduje, że plany rządu Wielkiej Brytanii dotyczące usunięcia węgla z miksu elektroenergetycznego do 2025 r. prawdopodobnie doprowadzą do dalszych redukcji w tym obszarze. Analiza Carbon Brief dodatkowo podkreśla fakt, że produkty importowane do Wielkiej Brytanii w ciągu ostatniej dekady miały w znacznej mierze niższy ślad węglowy niż w latach poprzednich. Dwutlenek węgla wytwarzany podczas produkcji i transportu towarów, które są importowane do Wielkiej Brytanii, w znacznym stopniu zniwelował postęp dekarbonizacji kraju przed 2007 r., głównie ze względu na pozyskiwanie produktów z krajów intensywnie wykorzystujących węgiel, takich jak Chiny. Według Carbon Brief tendencja ta zaczęła się zmieniać na przełomie 2007 i 2008 r., a emisje zawarte w towarach importowanych stanowią zaledwie niewielką część ilości węgla w sektorach energetycznym i transportowym. źródło: edie.net Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.