Wiadomości OZE Chińczycy przetestowali pierwszy na świecie statek elektryczny 20 listopada 2017 Wiadomości OZE Chińczycy przetestowali pierwszy na świecie statek elektryczny 20 listopada 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Jak informuje dziennik „People’s Daily”, w pełni elektryczny statek został przetestowany w Chinach, a jego wodowanie zrealizowano 12 listopada br. w mieście Kanton w południowych Chinach. „China Daily” wskazuje, że to przełomowy moment dla transportu wodnego. Według informacji stoczni Guangzhou Shipyard International Company statek może przepłynąć około 80 kilometrów po pojedynczym naładowaniu baterii, co odpowiada około 2-godzinnemu dryfowaniu na wodzie. Okręt ma długość 70,5 metra, szerokość 13,9 metra oraz głębokość 4,5 metra. Całkowita pojemność baterii wynosi 2400 kWh, co odpowiada czterdziestu pojazdom marki BYD E6 Firerunne. Maksymalna prędkość statku do 12,8 km/h. Reklama Jak podkreślają chińskie media, okręt nie zużywa węglowodorów oraz nie wytwarza odpadów, które trafiałyby do wód mórz i oceanów. Będzie stosowany do przewozu węgla oraz będzie się poruszał pod wodach Pearl River i innych zbiornikach wodnych. „Ponieważ statek jest w pełni elektryczny, nie stanowi zagrożenia dla środowiska. Wkrótce ta technologia będzie używana także w produkcji okrętów pasażerskich lub przemysłowych” – powiedział Huang Jialin, prezes i dyrektor generalny Hangzhou Model Ship Design & Research Co., który zaprojektował opisywany statek elektryczny. „Tego rodzaju okręt ma na uwadze harmonię między ludźmi a naturą i może chronić jakość wody oraz życie morskie. To rozwiązanie powinno być kopiowane przez inne statki pływające po lokalnych rzekach” – powiedział Wang Yongchen, ekolog z Pekinu, na którego wypowiedź powołuje się NDTV. Źródła: China Daily, People Daily, Belta News, NDTV foto chinanews.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.