wydajniejsze akumulatory

Czy Chiny przejmą rynek ogniw litowo-jonowych?

Chiński rząd stawia na liderów w przypadku produkcji ogniw litowo-jonowych. Rząd w Pekinie rozwijać chce firmę Contemporary Amperex Technology (CATL), która jest największym ich producentem. CATL zamierza sprzedać w bieżącym roku 10% swoich aukcji za około 2 miliardy dolarów i zainwestować te środki w budowę nowej fabryki, której zdolności produkcyjne ma przyćmiewać jedynie Gigafabryka Tesli. Ma to pozwolić CATL na zajęcie pozycji lidera w branży produkcji ogniw litowo-jonowych.

Firma CATL została założona w 2011 roku i ma swoją siedzibę w Ningde na wschodzie Chin. W związku z dynamicznie rozwijającym się rynkiem samochodów elektrycznych w Chinach (w 2018 roku sprzedanych ma ich być ponad milion sztuk) CATL spodziewa się w przyszłości dużych zamówień. Ich baterie trafić mają do producentów aut elektrycznych, którzy mają w tym kraju swoje fabryki – Volkswagena, BMW oraz Hyundaia. Z ogniw CATL chcą w przyszłości skorzystać także Nissan, Honda i Toyota.

Ogniw CATL używają także rodzimi producenci – BAIC oraz największy na świecie producent autobusów elektrycznych – Zhengzhou Yutong Group.

Firma CATL stara się też o ekspansję na rynki zachodnie. Koncern zainwestował 30 milionów euro w Finlandii, kupując 22% udziałów w Valmet Automotive Oy, który dostarcza podzespoły m.in. dla Daimlera, Porsche i Lamborghini. Poza Finlandią oddziały CATL znajdują się także we Francji i Niemczech. Firma obecna jest również w USA, gdzie współpracuje z sportowym zespołem BMW M6 GT3.

CATL ma doskonały dostęp do niezbędnych surowców, ponieważ wiele z nich pozyskuje się w Chinach. Kraj ten odpowiada za m.in. 62% światowego wydobycia kobaltu. Gorzej jest jednak z dostępem do technologii. „CATL pod względem technologicznym znajduje się obecnie za wielką trójką (Panasonikiem, Samsungiem i LG Chem – przyp.red.), jednak biorąc pod uwagę szybkość z jaką się rozwija, należy zakładać, że w ciągu dwóch lub trzech lat będzie posiadać produkty na takim samym poziomie”, mówi Menahem Anderman z Total Battery Consulting w Kalifornii.

CATL ma stać się największym producentem ogniw litowo-jonowych na świecie. Po uruchomieniu kolejnej fabryki o mocy produkcyjnej 24 GWh całkowita produkcja firmy osiągnie około 41,5 GWh, co pozwoli jej osiągnąć pozycję światowego lidera, przed LG Chem i Gigafabryką Tesli.

Intencje CATL są bardzo jasne. Chcą zostać nie tylko największym producentem baterii w Chinach, ale również na świecie”, mówi Simon Moores z firmy konsultingowej Benchmark Mineral Intelligence.

Dodaj komentarz


Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Mogą Ci się także spodobać

Gates rozpoczyna rewolucję energetyczną od kupy

Projekt California Institute of Technology to system, który wykorzysta reaktor elektrochemiczny. Woda i odchody człowieka ulegną rozbiciu. W wyniku tego podziału powstanie nawóz i wodór. Te dwa składniki będą magazynowane jako energia w wodorowych ogniwach paliwowych. Zdaniem Billa Gatesa, tego typu rozwiązanie może przynieść zysk na poziomie nawet 6 mld rocznie do 2030 roku.