Na wodór Ciężarówki górnicze na paliwo wodorowe? 22 października 2019 Na wodór Ciężarówki górnicze na paliwo wodorowe? 22 października 2019 Przeczytaj także Energetyka Chiński paradoks energetyczny, czyli modernizacja bez modernizmu Chińska gospodarka znajduje się w stanie permanentnej modernizacji. Kraj stoi przed wyzwaniem utrzymania rozwoju, zaspokojenia apetytu na surowce oraz zachowania równowagi ekologicznej. Mnogość problemów zmusza do obierania nieoczywistych rozwiązań, dlatego chińscy decydenci postawili na absolutną maksymalizację. Kraj Środka wyrasta na globalnego lidera transformacji energetycznej, przy jednoczesnym zwiększaniu mocy z paliw kopalnych. Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Wykorzystywane głównie w kopalniach odkrywkowych ogromne ciężarówki górnicze zazwyczaj są napędzane olejem napędowym. Dostarczenie gigantycznych ilości paliwa jest nie lada wyzwaniem logistycznym. Reklama Dużym przełomem okazał się projekt w Zachodniej Australii – realizacja przykopalnianej farmy fotowoltaicznej Sandfire DeGrussa należąca do firmy Juwi. Instalacji udało się osiągnąć planowy roczny rezultat miesiąc przed czasem. Za przejściem na OZE i na napędy zeroemisyjne przemawiają więc argumenty logistyczne – ośrodki wydobywcze są często odosobnione od cywilizacji i otoczone nieużywanymi rozległymi obszarami, na których można postawić farmy fotowoltaiczne lub wiatrowe. Jednym z przedsiębiorstw z sektora wydobywczego, które zadeklarowało całkowitą dekarbonizację jest Anglo American. Pierwszym krokiem stało się podjęcie współpracy z francuską firmą projektującą energetyczne rozwiązania oparte o ogniwa wodorowe. Razem mają wprowadzić napędy tego typu do ciężarówek górniczych o ładowności 300 ton, eliminując z nich silniki spalinowe. Będzie to pierwsza na świecie inicjatywa tego typu. – Cieszymy się, że możemy połączyć siły z Anglo American, by opracować pierwsze rozwiązanie, które ma na celu dekarbonizację transportu ciężkiego w sektorze wydobywczym – powiedziała Michèle Azalbert, dyrektor generalny jednostki biznesowej Engie zajmującej się wodorem. – Jest to część strategii Engie, polegającej na opracowaniu rozwiązań opartych na wodorze na skalę przemysłową, aby pomóc naszym energochłonnym klientom w ich drodze do neutralności węglowej. Pierwsze maszyny napędzane ogniwami wodorowymi mają zacząć pracować w przyszłym roku. Testy mają odbyć się w kopalni platyny Mogalakwena w Republice Południowej Afryki. Oprócz ogniw wodorowych, w pojazdach będą również zamontowane akumulatory elektryczne. Ich energia ma pochodzić ze specjalnie na ten cel wybudowanych farm PV. Kilka tygodni temu Anglo American ogłosiło, że zainstalowało pływająca instalację fotowoltaiczną o mocy 86 kW na zbiorniku wodnym przy kopalni miedzi Sierra Gorda w Chile. Minifarma nie tylko zmniejszy zużycie energii, lecz także zredukuje straty parowania wody. Innym walorem w użyciu napędów wodorowych w ciężarówkach, których część pracuje pod ziemią, jest zmniejszenie kosztów wentylacji szybów. Ponadto coraz częściej dostrzegalny jest związek korzystania z rozwiązań zeroemisyjnych i wspierających ochronę środowiska ze wzrostem wartości przedsiębiorstwa na rynku. fot: MINING.com/Wikimedia Commons Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.