Czerwcowe spadki w sprzedaży elektryków w Chinach. Wszystko przez mniejsze dotacje

Rynek chińskiej elektromobilności imponuje całemu światu pod względem szybkiego rozwoju. Portal Clean Technica poinformował, że sprzedaż elektrycznych aut w tym kraju wzrosła tylko o 77% – w czerwcu sprzedano 78 tysięcy aut. Dlaczego „tylko”? Przeważnie z miesiąca na miesiąc odnotowywane są trzycyfrowe wskaźniki wzrostu rynku elektryków. Tym razem spadek to efekt obniżonych dotacji rządowych.

W czerwcu bieżącego roku władze Chin zmniejszyły subsydia dla pojazdów elektrycznych o zasięgu do 150 km na jednym ładowaniu. W efekcie sprzedaż miejskich samochodów elektrycznych zmniejszyła się gwałtownie, wpływając na ogólny wskaźnik sprzedaży w Chinach. Udział PEV spadł z rekordowego poziomu 5% w maju do poziomu 3,1%. Według prognostyków udział PEV pod koniec 2018 roku powinien utrzymać się na poziomie 3-4 %. Clean Technica wskazuje nawet grudniowy próg 7%.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Poniższy wykres przedstawia najpopularniejsze modele pojazdów sprzedawanych w Chinach w czerwcu.

Chiny rozważają dalszą redukcję dopłat do samochodów elektrycznych w przyszłym roku, ponieważ rząd chce popchnąć producentów samochodów do innowacji, bez ciągłego polegania na polityce fiskalnej. Średnia wysokość zachęty kupna na pojazd elektryczny może zostać obniżona o ponad jedną trzecią z poziomu 2018 roku.

Dotacje były kluczem do tworzenia hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych firm, takich jak BYD, wspieranych przez Warrena Buffeta, bardziej przystępnych dla chińskich konsumentów i pomagających Chinom wyprzedzić USA. Rząd centralny wydał 6,64 mld juanów (1 mld dolarów) w zeszłym roku na finansowanie zakupów konsumenckich samochodów tego typu.

Oprócz pomocy ze strony rządowej, chińskie miasta i prowincje osobno oferują zachęty dla zwiększenia atrakcyjności samochodów elektrycznych w Chinach. Rywalizacja Chin z zagranicznymi producentami elektryków będzie jeszcze ciekawsza, ponieważ światowi producenci samochodów planują zwiększyć ofertę pojazdów elektrycznych na rynku elektromobilności.

Źródło: Clean Technica, Bloomberg