Wiadomości OZE Czy autonomiczne samochody elektryczne mogą zdominować Australię już w 2030 roku? 16 marca 2018 Wiadomości OZE Czy autonomiczne samochody elektryczne mogą zdominować Australię już w 2030 roku? 16 marca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Według ekspertów działających w ramach platformy EnergyLab z siedzibą w australijskim mieście Chippendale połączenie autonomicznego rozwoju jazdy oraz usług carsharingowych może doprowadzić do zmiany, zgodnie z którą już w 2030 roku ponad 95% przejechanych kilometrów Australijczycy pokonają samochodami elektrycznymi w ramach modelu „transport as a service”. Analitycy EnergyLabs uważają, że samochody autonomiczne (AV) powinny być uznane przez międzynarodowe środowiska za formę czystych technologii, które mogą wprowadzić przełomowe zmiany w sektorze energetycznym. Pierwszym argumentem jest to, że pojazdy autonomiczne mogą zwiększyć efektywność energetyczną osobowego transportu. Po drugie – mogą szybko zelektryfikować australijską flotę, co przełoży się na wzrost zapotrzebowania na magazyny energii. Reklama Wprowadzenie systemu AV umożliwi stworzenie nowego modelu biznesowego – transport jako usługa (ang. transport as a service – TAAS). Przypomina to sposób działania popularnego dziś UBER-a, ale jak podkreśla EnergyLab, model TAAS jest bardziej korzystny dla transformacji pod względem kosztów, ponieważ będą one o wiele niższe. Szacunkowa cena przejazdu jednego kilometra w modelu TAAS wynosi 50 centów. Analitycy szacują, że koszt na poziomie 50 centrów za kilometr sprawiłby, że TAAS byłby nie tylko tańszy od taksówki, ale także bardziej opłacalny od zakupu samochodu i wygodniejszy w porównaniu do korzystania z transportu publicznego. EnergyLab to program dedykowany przedsiębiorcom działającym w sektorze technologii odnawialnych źródeł energii. Na stronie czytamy, że platforma przyznała po 50 tysięcy dolarów czterem firmom wprowadzającym na rynek swoje ekologiczne produkty. Źródło: EnergyLab, RenewEconomy Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.