Czy Polacy chcą elektromobilności?

Ponad połowa Polaków wskazuje „Dzień bez samochodu” jako najbliższą im akcję o charakterze ekologicznym. Na przełomie ostatnich kilku lat wzięło w niej udział 55% badanych. To dowód na to, że coraz bardziej zdajemy sobie sprawę ze szkodliwego wpływu silników spalinowych. Czy ta świadomość wpływa na postawy zakupowe Polaków w kontekście wyboru auta? Okazuje się, że niekoniecznie.

Jak wiele wiemy o elektromobilności?

Co pomoże w osiągnięciu neutralności węglowej w transporcie do 2050 roku? Między innymi wzrastająca z roku na rok liczba samochodów elektrycznych. “Elektryki” nie emitują dwutlenku węgla i szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu. Są również ciche. 

Jednak jak wynika z badań Grupy Renault, wiedza Polaków na temat samochodów elektrycznych i hybrydowych cały czas pozostawia wiele do życzenia. Prawie połowa z nas (49%) nie wie o nich zbyt wiele, a tylko 2% czuje się w tym temacie ekspertem. Nieco większą wiedzę w tym obszarze wykazują mężczyźni. Ponad połowa z nich słyszała lub czytała o elektromobilności. 

Barierą pozostają finanse

Badanych zapytano o samochód, który kupiliby, gdyby w grę nie wchodziła cena. 21% respondentów wybrałoby pojazd z napędem elektrycznym. Natomiast na hybrydę zdecydowałoby się 41% osób. 

Badanie wykazało, że do zakupu “elektryka” zachęciłoby wsparcie ze strony państwa. Aż 69% osób zdecydowałoby się na model elektryczny w przypadku otrzymania odpowiedniej dotacji. 43% respondentów dałoby się do tego przekonać dzięki ulgom podatkowym. Wskazuje to jasno na największą barierę dla rozwoju elektromobilności w Polsce, czyli kwestie finansowe. 

Pieniądze to nie wszystko

W kontekście kształtowania odpowiednich postaw zakupowych jest jeszcze wiele do zrobienia, a duża część odpowiedzialności spoczywa na państwie. Wsparcie finansowe do zakupu samochodu elektrycznego to tylko kropla w morzu potrzeb. Do tego dochodzą również kwestie odpowiedniej infrastruktury oraz edukowania. Badanie pokazuje jednak, że Polacy są gotowi na zmiany w kierunku zielonego transportu. 

“Ekologiczne postawy Polaków 2020”

Badanie „Ekologiczne postawy Polaków 2020” zostało przeprowadzone w grudniu 2020 przez Instytut GfK na zlecenie Renault Polska jako część projektu edukacyjnego Zielona Ostoja Renault. W ramach akcji na terenie Otwocka powstanie pawilon edukacyjny dostępny dla lokalnej społeczności i innych.

Źródło: na podstawie informacji prasowej